I natt gick en propp medan vi låg och sov. Samtidigt regnade det jättemycket och blåste. Nu har jag bytt propp och allt verkar fungera normalt.

Frågan är, betyder det att det finns ett problem som bör åtgärdas, eller fortsätter allt som vanligt.? Det rör sig om en sommarstuga i trä byggd i början av 60-talet.

(Just denna propp har gått förrut, men det var flera månader sedan i samband med att jag satte på dammsugaren. Tänkte att det kanske var överbelastning på just det väggurtaget.)

är det nåt utomhus som går på den säkringen?
finns det blankledning från ditt dus till nån lillstuga eller så på tomten, då kunde ju trådarna ha slagit ihop av vinden..

Det finns en lillstuga men kabeln ligger i marken. Lillstugan berördes inte av strömavbrottet.

Den propp som gick gällde storstugan och slog ut belysning, frys och ett element. Belysningen i smårummen o kylskåpet berördes inte. Alltså antar jag att om det finns ett fel (och inte bara en tillfällighet) så finns det i storstugan och är kopplat till den proppens grejer.

Misstänker att det kan ha trängt regn genom panelfasaden som är lite glipig. Men eldosorna borde ju vara täta mot fukt, eller är dom inte det?

Kan ju tillägga att det händer att dessa porslinssäkringar går utan att något är fel, men vi kan ju försöka reda ut vad som kan vara orsaken här.
Det mest uppenbara är ju givetvis överbelastning.
Är det en 10 A säkring vi talar om?
Du skriver att det är ett element med på den proppen, vad är det för effekt på det? De brukar kunna dra en hel del.
Frysen, kan du hitta någon skylt som anger effekten på den? Ungefärlig ålder?
Nu vet jag ju inte hur mycket teknik du har i din sommarstuga, men många apparater som står i standby drar tillsammans en hel del de med.

Visst kan det bero på fukten, men själv ser jag det som lite långsökt. Inget är omöjligt, men vi är flera som sett skarvsladdar ligga och spraka i vatten utan att säkringen gått för det. Kanske iofs en kombination av hög belastning och fukt?

Säkringen är 6 A.
Den driver ganska många lampor, men dessa var släckta när det här hände.
Elementet 220 V , 500 W
Frys 230 V, 50 Hz, 120 W
(Element och frys är kopplade till samma väggurtag)
En dator laptop stod på laddning,
annars ingenting igång som drog ström ens i standbyläge.

Om det var överbelastning så borde väl den nya proppen ha gått genast, eftersom både frys och element gick igång på max?

De kan säkert vara så att säkringen går om de oturas att elementet går samtidigt som kompressorn på frysen startar (gamla frysar kan ha rätt hög startström).

Du kan (antagligen) säkra upp denna grupp utan vidare till 10A. Men ta dit en elektriker för att vara säker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.