Jag står i begrepp att spruta isolering på vinden, och innan jag gör det vill jag ta bort två EKLK och ersätta dem med rör. EKLK-ledningarna går från centralen i källaren, genom ett schakt upp i huset och sedan sticker de upp på vinden, där de ansluter till takdosorna. All annan el går i rör. EKLK:n går i.o.f.s. synligt på vinden, men efter isolering kommer det att bli löjligt trångt att ta sig upp där för framtida åtgärder, så det finns väl ingen anledning att inte ha rör.
Nå, utrymmet på väggen där jag kan sätta dosorna är bara 100 mm brett, jag får alltså inte plats med två infällda kopplingsdosor bredvid varandra där. Vad göra? Dostyp eller utseende spelar ingen roll eftersom allt hamnar i en tom skrubb, men vad blir bäst/enklast att använda? Jag har funderat på att a) sätta infällda dosor snett över varandra, eller b) utanpåliggande dosor med plint i. Finns det någon dosa som är max 50 mm bred och som har uttag för rörmuff?
Förmodligen kommer det att se lite egendomligt ut hur man än gör, men det gör ganska mycket av installationen redan, och i stort sett allt är gjort av olika elektriker från 60-talet och framåt ...
Jag hoppas att någon har en bra lösning på detta! I värsta fall har jag varit inne på att skippa den ena EKLK:n och lägga hela övervåningen (liten hall, badrum och 2 sovrum) på en grupp, och spara den andra gruppen till framtida golvvärme i badrummet. Men det löser ju egentligen inte problemet, eftersom den kapade EKLK:n också måste ta vägen nånstans (jag vill inte peta i centralen för att ta bort den), och det enklaste blir att parkera den i en dosa.
Och just det, jag får erkänna att jag tänkte vara så ful att jag gör detta själv; jag fick genrepa åt elektrikern när andra rör skulle dras på vinden eftersom han inte kom upp (jag är smalast!).
Nå, utrymmet på väggen där jag kan sätta dosorna är bara 100 mm brett, jag får alltså inte plats med två infällda kopplingsdosor bredvid varandra där. Vad göra? Dostyp eller utseende spelar ingen roll eftersom allt hamnar i en tom skrubb, men vad blir bäst/enklast att använda? Jag har funderat på att a) sätta infällda dosor snett över varandra, eller b) utanpåliggande dosor med plint i. Finns det någon dosa som är max 50 mm bred och som har uttag för rörmuff?
Förmodligen kommer det att se lite egendomligt ut hur man än gör, men det gör ganska mycket av installationen redan, och i stort sett allt är gjort av olika elektriker från 60-talet och framåt ...
Jag hoppas att någon har en bra lösning på detta! I värsta fall har jag varit inne på att skippa den ena EKLK:n och lägga hela övervåningen (liten hall, badrum och 2 sovrum) på en grupp, och spara den andra gruppen till framtida golvvärme i badrummet. Men det löser ju egentligen inte problemet, eftersom den kapade EKLK:n också måste ta vägen nånstans (jag vill inte peta i centralen för att ta bort den), och det enklaste blir att parkera den i en dosa.
Och just det, jag får erkänna att jag tänkte vara så ful att jag gör detta själv; jag fick genrepa åt elektrikern när andra rör skulle dras på vinden eftersom han inte kom upp (jag är smalast!).
Det blir ju ett par centimeter på sidan om dosorna om jag sätter dem ovanför varandra, så jag kan gå in på undersidan i båda. Då får jag låta den ena EKLK:n smita runt den nedre dosan i en liten böj, och röret från den nedre dosan får på samma sätt smita runt den övre dosan. Kan inte det se, jag vet inte, lite väl hemmagjort ut? Jag är fortfarande inne på att använda vanliga dosor för infällt bruk, även om det inte är säkert att jag verkligen sätter en skiva för dem.
Bifogar en enkel skiss på olika utförande.GunnarM skrev:Det blir ju ett par centimeter på sidan om dosorna om jag sätter dem ovanför varandra, så jag kan gå in på undersidan i båda. Då får jag låta den ena EKLK:n smita runt den nedre dosan i en liten böj, och röret från den nedre dosan får på samma sätt smita runt den övre dosan. Kan inte det se, jag vet inte, lite väl hemmagjort ut? Jag är fortfarande inne på att använda vanliga dosor för infällt bruk, även om det inte är säkert att jag verkligen sätter en skiva för dem.
A - Två dosor i kombination
B - Två dosor med mellanrum
GunnarM, Hur mycket av installationen har du tänkt ska gå i rör? Ska det vara VP-rör hela vägen från dosa till dosa kan du ju använda dig av FK istället för EKLK.
Om jag förstått flera trådar här på forumet rätt så får man inte förlägga ELKL fritt i väggen utan att uppfylla en massa krav, så jag tolkar det som att du kommer ha rör i stort sett hela vägen?
Om jag förstått flera trådar här på forumet rätt så får man inte förlägga ELKL fritt i väggen utan att uppfylla en massa krav, så jag tolkar det som att du kommer ha rör i stort sett hela vägen?
Just det, varför inta lägga rör hela vägen från takdosorna genom schaktet ner till centralen och dra i FK? Verkar klart enklast?
Installationen ser ut så här: från centralen i källaren går det EKLK , först i taket och sedan upp genom bjälklagret till bottenvåningen. Så långt är allt utanpåliggande, och inte förlagt fritt i väggen, om det var det du menade Bjurran. Två ledningar/grupper går sedan vidare upp till övervåningen, och fortsätter upp på vinden, där de ansluter till takdosorna. Så vitt jag förstår har detta varit en ok installation så länge allt är förlagt synligt, vilket det alltså är (och med tanke på att det är en riktig elektriker som gjort det får man ju verkligen hoppas!). Problemet blir när jag sprutar isolering på vinden: i och för sig kommer ledningarna att ligga synligt även då, men det blir svårt att komma åt dem, därför vill jag få in dem i rör så att det går att dra ur dem om behovet skulle uppstå, utan att skotta bort all isolering. Naturligtvis drar jag FK i rören mellan dosorna.
Att dra rör/FK hela vägen till källaren är inte aktuellt, dels eftersom ledningarna är relativt nydragna, dels eftersom jag inte ser någon särskild fördel med att ha rör i källartaket i stället för utanpåliggande (kostnaden för att ta in en elektriker för detta känns onödig), och framför allt eftersom jag inte vill koppla något i centralen själv.
Nu lurar jag mest på vilken typ av dosa jag ska använda, vanliga dosor gjorda för infälld installation eller utanpåliggande dosor med rörmuffar ...
Att dra rör/FK hela vägen till källaren är inte aktuellt, dels eftersom ledningarna är relativt nydragna, dels eftersom jag inte ser någon särskild fördel med att ha rör i källartaket i stället för utanpåliggande (kostnaden för att ta in en elektriker för detta känns onödig), och framför allt eftersom jag inte vill koppla något i centralen själv.
Nu lurar jag mest på vilken typ av dosa jag ska använda, vanliga dosor gjorda för infälld installation eller utanpåliggande dosor med rörmuffar ...
Vilken typ av dosa du väljer har absolut ingen som helst ens pytteliten praktisk betydelse, helt noll. Bara tänk på att 2 dosor är ett måste som folk sagt, inte blanda grupper i gemensam dosa.
Det är enbart en fråga om det estetiska och kostnad, alltså upp till dig själv
Det är enbart en fråga om det estetiska och kostnad, alltså upp till dig själv
Klicka här för att svara