El
Elinfo: [citat] Kan jämföras med ett ljus på 12,5W 12V Halogen. Alltså bättre än de 12V 10W puckar folk brukar sätta. Fördelar: likvärdigtljus, smidigt montage, slipper separata trafos. slipper risken för långa 12V ledningar som tappar effekt. lägre förbrukning. längre livslängd. Ring till www.designlight.nu och fråga efter närmsta återförsäljare.
mozart: Har en sådan här radiatorfläkt http://www.pyrox.se/pdf/FLK.pdf. Den är dock meningslös om radiatorn inte är varm. Min fråga är om det finns någon brytare el dyl som slår på när temperaturen på radiatorn når en viss temp och slår av när den går ner. Termostater för golvvärme etc fungerar ju tvärtom.
Elinfo: Välj 12V 20W det motsvarar 230V 50W. 12 V lägre förbrukning och ett "bättre" eller skarpare behagligare ljus än 230 V halogen.
pefo: Du efterlyste sunt förnuft tidigare och för att få avrunda det hela lite då så vill jag bara tillägga följande. Föreskrifterna är inte framtagna för att jävlas med folk utan för att bidra till att elsäkerheten förbättras. Att vissa saker skall uppfyllas vid nyinstallation är naturligtvis självklart, och att man utöver detta även vill styra upp saker, tex när man drar om
Larsa: Multidetektor. Hittar ledningar rör och reglar. Jula har flera detektor. Har själv en billig rackare och den har funkat för mig...
Henrik_: Jag kontrollerade min armatur igår och den är inte märkt enligt länken ovan. När jag demonterade armaturen märkte jag att det är ett kalldrag (vi har frånluftsventilation) men det minskar ordentligt när armaturen är på plats, helst vill jag slippa detta genom att täta men läser man på http://www.lumiance-lighting.com/ima...downlights.pdf så är inte det tillåtet. Jag förmodar att
w1shmast3r: Hmm, jag måste forska vidare i detta. Han som sa detta hör ju till dom absolut främsta inom området i Sverige. Han är med och utbildar elsäkerhetsverkets inspektörer bl.a. Kan inte för mitt liv tro att han tutat i oss något som inte stämmer. Men det kan ju helt enkelt vara så att jag fattat fel oxå. Det har hänt förr ;)
Slugge: Min gissning är att du har två faser fram till spisen, dvs 400 V,. Observera att detta inte är samma sak som 3 faser 400 V. För att bli 100 % säker måste mätningar göras men har du de säkringar du skriver är det ganska säkert det är så. Möjligt att nolla framdraget iom att detta drogs ganska nyligen men återigen måste detta undersökas i central eller dosa/uttag.
niddex: Tack Mäster :-) Har för övrigt gjort som snaggletooth sa och det fungerar utmärkt ! Tack för all hjälp och tips ! Nidde
pellefant: när man sätter två eller flera dimrar bredvid varandra MÅSTE man gå ner i maxeffekt vissa % för att dom inte ska överhettas, det står i bruksanvisningen. termostater och fläktbrytare mm brukar jag sätta 1500 Ö.G för att inte blanda ihop dom med vanliga strömbrytare. se till att få dosorna rätt så exakt i våg/lod eftersom kombiramen inte alltid täcker hålen om det är snett
pefo: [citat] Vet inte för jag har aldrig tänkt på det. Bägge typerna verkar dock existera. Hurvida de är tillåtna här eller inte har jag ingen aning om .
Mikael_L: [citat] Ett numera ointressant svar för dig, men men ... ;) Elsvets ...
electrocuted: ja sånt är ju som sagt väldigt personligt, har själv en Toshiba lvp och stör mig inte på ljudet om den inte är ställd på de högsta fläkthastigheterna, den sitter i ett rum intill sovrummet. däremot så är jag väldigt känslig för ljus om jag ska sova, det måste va totalmörkt och displayen på klockradion kan irritera mig så den brukar jag vända bort från mig.
snaggletooth: Du menar trappkoppling eller vad? 2 strömställare till en lampa? http://www.byggahus.se/attachments/forum/el/18068d1212258061-dyra-proppar-trappkopplingar.pdf
BobbyEwing: Den stora frågan blir då: Är det tillåtet att låta luft gå genom ett utrymme byggt för att husera el, eller måste totalt vakuum råda? För vem är det som säger att röret i min kattvind är ett ventilationsrör, jag kanske satte det där för att innehålla elkablar och att det bara råkar falla sig så att det även passerar luft därigenom.
pefo: 31A motsvarar typ fyra st 2000W konvektorelement (ca 8kW) som fläskar på för fullt. Så ska man basta i köket så drar man på spisen för fullt. :D Frågan är väl om inte hällen skulle smälta om allt kunde gå för fullt en längre tid! En vedspis har ca 6-8kW effekt. Beror väl på hur och med vad man eldar med iofs. Vi körde vår så stora plattan glödde i mörkret vid ett elavbrott
mycke_nu: [citat] Sedan skall man lägga till att detta bara gäller om man har ett instrument som visar sant effektivvärde. Många moderna apparater och maskiner har switchade kraftaggregat och/eller dito varvtalsstyrning och då visar de flesta mätinstrument fel strömvärden. Är instrument märkt "True RMS" blir det rätt i alla lägen.
v-g: Sisådärja nu är det inte längre någon skarvsladd till tvättstugan och den är också numera skyddad av JFB. :D
prototypen: Har varit i en kyrka och i städskrubben sitter en modern plastdosa men bakom sitter en dosa i gjutjärn från 47 där en kabel var skarvad. Hur lätt var det att dra ur den kabeln före vi hittade dosan. Gjutjärnet syntes inte då plastdosan var 100 i fyrkant. Protte
Elinfo: Grundregel.. Rörelesevakt /detektor = Utomhus. Skall ha funktionerna Lux inställning (En lux är definierad som en illuminans av en lumen per kvadratmeter.) Tidsinställning, Räckvidsinställning. Samt filter mot blåst regn m,m som kan störa linsen. Ofta högre IP klass (Kapslingsklass) nästan alltid 230V spänning. Närvarodetektor = Inomhus. Nästan samma funktioner som rörelsevakten men
pefo: [citat] Bara fyra inlägg i denna tråd som påpekade detta krav! :cool: Välkommen till forumet med mycket spänning och heta diskussioner! :)
petersk: Det är ritat i Microstation (motsv till Autocad). Jag har alltså ingen el-modul till programmet utan ritat med streck. Hur tolkar man uteblivna kommentarer? Allt bra, eller så hopplöst det inte är någon idé att kommentera?
Elinfo: Dessa är inte att rekomedera att sätta direkt i tak med isolering. dock om du har en luft spalt mellan armatur och brännbart på 2,5 CM så är det godkänt. De enda som är godkända av SEMKO att sätta direkt i tak med isolering är downlights från scan products. www.scan-products.se Vid nyistallation rekomenderar jag att man alltid sätter infällnads, "lådor" "pottor" "burkar".