8 031 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
2-poliga säkringar, ok eller inte?
Jag har en fråga om 2- och 3-poliga automatsäkringar, samt en följdfråga till denna:
1. Om man har 2-faslaster, tex värmeelement, får man då använda 2-poliga säkringar för att spara plats i normcentralen, eller måste säkringarna sitta "tre och tre på rad", alltså L1, L2 och L3 på rad?
2. Om man använder 2-poliga eller 3-poliga säkringar, får man då plocka ut en enfaslast ur en 2-eller 3-faskoppling (givetvis förutsatt att nollan är framdragen)? Jag har för mig att man får det då alla faserna bryter samtidigt om en av dem löser ut?
1. Om man har 2-faslaster, tex värmeelement, får man då använda 2-poliga säkringar för att spara plats i normcentralen, eller måste säkringarna sitta "tre och tre på rad", alltså L1, L2 och L3 på rad?
2. Om man använder 2-poliga eller 3-poliga säkringar, får man då plocka ut en enfaslast ur en 2-eller 3-faskoppling (givetvis förutsatt att nollan är framdragen)? Jag har för mig att man får det då alla faserna bryter samtidigt om en av dem löser ut?
Riktiga 2 och 3-poliga säkringar spar ingen plats vad jag vet. De tvåpoliga jag sett som bara tar en modul har inte säkringsfunktion på bägge polerna utan bryter bara på bägge. Så kolla vad det är för säkringar du tänker använda.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
då får ansluta en enfas grupp på en trepol
vilket eg inte är att rekomendera OM det inte har nån relation till varann
typ matning till flisbrännare å brännaren på egen grupp så dt matar på å inte bryts
enkelt ex men den principen
trepol skall man använda på trefas uttag eller trefas mototer -typ vatten pump
om en fas går å man bränner motorn då den går på två faser
värme element om man har endast två faser till värme grupperna
inte om det är trefas grupp å två av dessa, det går men inte å föredra
då är det bäst med enpol om det är flera grp då nått element funkar iaf
400V element då två pol bryter hela trefasmatningen...........
vilket eg inte är att rekomendera OM det inte har nån relation till varann
typ matning till flisbrännare å brännaren på egen grupp så dt matar på å inte bryts
enkelt ex men den principen
trepol skall man använda på trefas uttag eller trefas mototer -typ vatten pump
om en fas går å man bränner motorn då den går på två faser
värme element om man har endast två faser till värme grupperna
inte om det är trefas grupp å två av dessa, det går men inte å föredra
då är det bäst med enpol om det är flera grp då nått element funkar iaf
400V element då två pol bryter hela trefasmatningen...........
1. Självklart kan du sätta en 2-pol dvärgbrytare till en 2-faslast, jämte den kan du ju sätta en 1-pol dvärgbrytare till något annat för att utnyttja utrymmet.
2. blandade laster på flerfasgrupper har diskuterats otaliga gånger här förr, men grundregeln är att samtliga faser ska brytas samtidigt i gruppen t.ex. via flerpolig dvärgbrytare eller JFB.
2. blandade laster på flerfasgrupper har diskuterats otaliga gånger här förr, men grundregeln är att samtliga faser ska brytas samtidigt i gruppen t.ex. via flerpolig dvärgbrytare eller JFB.
Tack för svaren!
En fråga till snagglethoot:
Får man sätta flera tvåpoliga säkringar efter varann rad, utan att ha en enpolig emellan, alltså koppla iföljd tex (L1, L2)-(L1, L3)-(L2, L3) osv.
Man kan ju inte använda en fasskena om man kopplar så, men kör man med 6 kvadrat RK mellan säkringarna går det ju. Men, är det tillåtet att ha så i en central?
En fråga till snagglethoot:
Får man sätta flera tvåpoliga säkringar efter varann rad, utan att ha en enpolig emellan, alltså koppla iföljd tex (L1, L2)-(L1, L3)-(L2, L3) osv.
Man kan ju inte använda en fasskena om man kopplar så, men kör man med 6 kvadrat RK mellan säkringarna går det ju. Men, är det tillåtet att ha så i en central?
Ja, i princip kan du ju använda vilken typ som helst jämte varandra, men för att det ska fungera måste du använda 3-fas strömskena för att få den rätta fördelningen (det givetvis går bra att använda RK också, men se till att faserna läggs efter varandra hela tiden då: L1 L2 L3 L1 L2 L3 o.s.v.)
Klicka här för att svara