Byggahus.se

Har dolda dosor varit tillåtet?

1. H
    Medlem · Östergötland · 327 inlägg

Hawkai

Medlem
    Hej

Frågan lyder som i rubriken: Har dolda kopplingsdosor någonsin varit tillåtet? Vad räknas som dold? Är ett par lager tapet över dosan dold montering...?

Anledningen till frågorna är att jag trodde jag hade raka vägen mellan ett eluttag på väggen och kopplingsdosan i taket. Jag slet som ett djur, men lyckades inte rubba kablarna. Till slut visade det sig att det fanns en ytterligare en kopplingsdosa, dold bakom några varv tapet, på väggen ovanför eluttaget nästan uppe vid taket. Kablarna var skarvade däri med. Man lär sig alltid något nytt som husägare...

2. snaggletooth
    Medlem · F · 5 128 inlägg

snaggletooth

Medlem
    Dolda dosor har aldrig varit tillåtet, mig veterligen, men det är ett ganska vanligt fenomen, dosan har väl varit synlig en gång i tiden när locket satt på, men efter x omtapetseringar har någon rationaliserat bort locket. Regeln säger att kopplingsdosor, skarvar o.s.v. ska vara åtkomliga för inspektion åtminstone. Åtkomlig är den ju, men bara om man hittar den :), locket ska givetvis sitta på om det ska vara helt korrekt.

3. E
    Medlem · jämtland · 19 618 inlägg

elmont

Medlem
    Nästa gång, knacka på väggen mitt över brytaren ca 20 cm från tak så brukar det höras ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.