Är det krav att använda en sån till maskiner som kopplas in med handske? Alltså att ha brytaren innan uttaget.
Finns det några andra bestämmelser som gäller olika typ av verkstadsmaskiner i hemmet? Nödstopp/maskinskydd/säkerhetsbrytare.

Får jag hoppas att det inte är för då har jag definitivt gjort mycket fel här hemma *S*
Handsken i sig gör ju det möjligt att bryta alla faser så den ersätter en säkerhetsbrytare.

Däremot är de gamla platta handskarna inte så lämpliga (läs direkt livsfarliga och en del är förbjudna med) utan kör med de runda CEE.

Krav på nödstopp etc gäller enbart då man arbetar professionellt, läs har anställda. Däremot kan det ju ändå vara smart att se till att man själv jobbar hyfsat säkert ändå.

/Kent

Nej, man drar ju handsken.

Ok. Just för säkerhet vid arbete med maskin används ju självklart en nödstopp. :D När används ett motorskydd då?

Motorskyddet skyddar motorn för t ex överbelastning. Sitter ofta ihop med manöverbrytare.

/Kent

Förresten, det kan vara mer än bra om du har en jfb i centralen. Rekommenderas helhjärtat.

/Kent

Ok. Då vet jag. JFB kommer installeras snart. Tack för svaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.