..så fort jag försöker starta geringsågen.
Sågen är på 1800 W, säkringen 10 A. 1800 w/230 V = 7,8 A , så det borde funka tycker jag. Har sett till att allt som går på samma säkring är frånslaget men den löser ut ändå.
Problemet verkar ha något att göra med rådande temperatur också. Vid varmare temperaturer, under sommarhalvåret, så löser säkringen ut nån gång ibland. Nu när det är kallare, omkr 0, så är det stört omöjlig att få igång sågen. :mad:

Finns här någon som har kunskaper att förklara fenomenet?
Hilfe!!

Startströmmen är säkert väl över 10A redan på sommaren, och på vintern kanske sågen går trögare. Alternativt har du ytterligare någon last på gruppen, typ ett värmelement.

Tröga säkringar hjälper, eller dvärgbrytare med C eller D karaktäristik om du har en modern central.

Är kabeln OK

Mvh

vilken typ av säkringar har du???

Diazed har du inte..

Men B eller C på automatsäkringen ??

Ehh, ni kunde nog lika gärna skrivit på grekiska! :o:o
Här är en bild på säkringen, hoppas ni kan utläsa nått av den.
Annars kansle ni kan förklara hur jag får fram infon ni frågar efter. Kåken är byggd -91 så elcentralen är lika gammal.
Modern eller inte?

Tack för att ni tar er tid med en okunnig som jag.

PICT0110.jpg

Tror "L" före amperesiffran (10) betyder B-karaktäristik., dvs den är "snabbare" att bryta vid tex startströmmar på motorer än C-dito (Kan även stå "U" på brytare med C-karaktäristik).

Mao du har dvärgbrytare (automatsäkringar), "proppar" i porslin heter "Diazed". (Och med sådana har man (nästan) aldrig de problem du beskriver.

Har för mig att automater hette L, M och U för snabb, halvtrög och trög innan B, C och D, du har alltså en snabb automat som inte gillar sågens startström. Enda lösningen är tyvärr att byta säkringsappat/automat/dvärg eller vad man nu vill kalla dom.

En ny säkring kostar inte så mycket, men då vi inte vet vilka kunskaper du har inom el vill vi givetvis börja med att påpeka att om du känner dig osäker på hur det ska göras bör du givetvis ringa en elektriker för detta. Man ska inte skruva i centralen om man inte vet vad man gör. (Du får inte utan behörighet heller, men diskussioner om vad du får och inte får kan du läsa om i flera timmar i andra trådar här)

Ok, byte till en annan säkring som är trögare alltså.
Inget jag kommer ge mej på själv. Har alldeles för stor repekt för el.

Tack för hjälpen allihop! :)

Mikael_L
Om du tar dit en elektiker, kolla också vad han tycker om den säkringsmodell du har.
Jag tror det är någon lite äldre sort det där, och ibland är dom inte så väldans bra! På jobbet hade vi en central med gamla automater, och eviga problem med säkringar som löste i tid och otid. Elfirmans folk tyckte vi skulle byta alla, för dom hade dålig erfarenhet av den modellen.
Efter byte av alla så har det fungerat perfekt hela tiden.

Så fråga vad han tycker och vad priset blir att byta alla jämfört med en, det behöver inte bli så väldigt blodigt, jobbet borde ändå vara gjort på en timme eller två.

Det finns väl förövrigt elektriker här på forumet som kanske har råkat på den modell du har och kan ge ett omdöme... :)

Räkna upp hur många 10 A du har samt hur många 16 A.

Be sedan din lokala elektriker om pris att bara byta dessa.

räkna med ett pris på mellan 50-100 kr per st. 1 arbetstimme 370 kr, service bil 250.

allt detta plus moms.

Så har du en central som säkert håller i 20 år.

Materielkostnad snarare 25-50 :-/styck...... annars betalar du för mkt. Inga stora summor men ändå.

Tänk vad enkelt det vad med diazed... bara att skruva i en ny med snigelsymbol.

Jaaaa och ALLA vill vara hippa och byta ut sina stenålderscentraler för dom tror att man MÅSTE byta för att ALLA andra har fläppsäkringar. Med diazed satte man i en NY säkring varje gång den löste ut. Numera nöter man på samma.

Protte

Även om man har (som jag) diazed måste man i bland nöta på dom gamla, tror jag bytt 2-3 st på 25 år. Orsaker? en gång var det kaffekokaren som blev dålig, så var det tvättmaskinen eller var det disken ??? och nån till men va???

PST skrev:
Materielkostnad snarare 25-50 :-/styck...... annars betalar du för mkt.

Det var vansinnigt billiga dvärgbrytare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.