7 537 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Varför separata säkringar för häll och ugn?
Tack för svaren förresten! Det som slår mig efter att ha läste era svar och kollat runt lite mer är att det måste vara myyyycket felaktiga installationer runt om i vårt avlånga land för häll och ugn. Förra ställe jag bodde på hade 230v enfas och en 16A säkring för spis. Vid i princip varje köksrenovering sattes det in ugn och häll och i de allra flesta fall vet jag att elinstallationen inte byggdes om.
Det måste alltså vara en stor skillnad mellan vad man ska göra och vad man verkligen gör. Nu ursäktar inte det att man gör fel men man kan konstaterat att många gör lite som de vill.
Det måste alltså vara en stor skillnad mellan vad man ska göra och vad man verkligen gör. Nu ursäktar inte det att man gör fel men man kan konstaterat att många gör lite som de vill.
det är ju fullt möjligt att plugga in en bordslampa med 2x0.75 ledare och "EU-stickpropp" till ett vägguttag säkrat 16A, ellerhur...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Batteriladdaren är gjord för 10 A säkring. Den ska tåla och vid något fel kunna lösa en 10A säkring.ralmqvist skrev:
Batteriladdaren drar ju inte 10A (om det inte är en stor en) men den ska KUNNA knäcka säkringen om det blir fel.
Det kan sitta en säkring i laddaren och då har tillverkaren bedömt att det som sitter efter den interna säkringen behöver mera skydd än vad säkringen i elcentralen kan ge.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Jo det är sant. 16A i vanliga schuckouttag ifrågasätts här på forumet i en annan tråd och det är ju vanligtvis inte standard. Det finns enfasuttag som är mera lämpade för 16A.electrocuted skrev:
För några år sedan ifrågasattes om 0,75 mm2 kabel skulle få finnas kvar iom 16A säkring av uttagen men det blev visst inget av ett avskaffande.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Var det bara 16A säkring så funkar det med ugnen, den var ju godkänd för 16A.ralmqvist skrev:Tack för svaren förresten! Det som slår mig efter att ha läste era svar och kollat runt lite mer är att det måste vara myyyycket felaktiga installationer runt om i vårt avlånga land för häll och ugn. Förra ställe jag bodde på hade 230v enfas och en 16A säkring för spis. Vid i princip varje köksrenovering sattes det in ugn och häll och i de allra flesta fall vet jag att elinstallationen inte byggdes om.
Vad som numera är godkänt är upp till den behörige elektriker, en elektriker beskrev nuvarande regler så här:
"man får göra hur som helst men om det händer något så får man fan för det"
Protte
Jag blandade ihop siffrorna liteprototypen skrev:
Så här är det. Jag har en 20A säkring till spisen idag. Till den vill jag koppla en häll trots att den är för 25A. Andra har gjort så utan större bekymmer har jag kunnat läsa mig till. Men det som gör mig osäker är att ugnen som ska ha 16A har vanlig stickpropp och även om man kapar den och sätter till samma anslutning som hällen säger du att man inte ska ha ugnen kopplad till större säkring än 16A.
Om det får plats bakom ugnen eller hällen, sätt en liten kapsling med en 16A dvärgbrytare till ugnen.
Det brukar stå i installationsanvisningarna vilken max säkringsstorlek som får användas. Vid ren kortslutning i en apparat så går säkringen i 99,99% av fallen, i övrigt hinner nånting i apparaten brinna av. Sen finns det också en anledning till varför längden på ansluntningkablar är begränsad. Det som brukar orsaka brand är när en apparat blir felaktig på så sätt att den inte löser säkringen men drar tillräckligt med ström för att det ska uppstå brand i felpunkten. I de fallen så spelar säkringsstorleken mindre roll eftersom man inte kan säga att vis si och så många ampere så är det ingen fara. Har man den typen av elektronik i en apparat så ska/bör man ha en avsäkring i apparaten också.prototypen skrev:
Intressant det här. Dvs jag verkar lära mej något nytt igen. 
Som pefo säger så anges ofta säkringsstorlek i anvisningarna, men jag tror aldrig jag sett det anvgivet som maxstorlek. För ett kylskåp kan det stå 10A, men det har jag alltid uppfattat som den säkringsstorlek som krävs, inte max, vilket det alltså kan vara i förekommnade fall.
Till TS får jag då säga att jag ändrar mitt råd: Ugnen skall säkras 16 A, varken mer eller mindre om ingen annat framgår av installationsanvisningarna.
Som pefo säger så anges ofta säkringsstorlek i anvisningarna, men jag tror aldrig jag sett det anvgivet som maxstorlek. För ett kylskåp kan det stå 10A, men det har jag alltid uppfattat som den säkringsstorlek som krävs, inte max, vilket det alltså kan vara i förekommnade fall.
Till TS får jag då säga att jag ändrar mitt råd: Ugnen skall säkras 16 A, varken mer eller mindre om ingen annat framgår av installationsanvisningarna.
mindre säkring får man ju alltid ha..
i installationsanvisningen till en billig kinesisk värmepump jag köpte till garaget så står det att den ska installeras med 1.5mm2 kabel, sen står det även att lämplig säkring är 25A, tur man inte följer kinesiska manualer till punkt och pricka...
den var för övrigt så inåt halsike dåligt översatt från kinesiska till engelska så jag skulle nog kunna förstå den kinesiska versionen bättre, bakvända meningar och särskrivningar osv..
i installationsanvisningen till en billig kinesisk värmepump jag köpte till garaget så står det att den ska installeras med 1.5mm2 kabel, sen står det även att lämplig säkring är 25A, tur man inte följer kinesiska manualer till punkt och pricka...
den var för övrigt så inåt halsike dåligt översatt från kinesiska till engelska så jag skulle nog kunna förstå den kinesiska versionen bättre, bakvända meningar och särskrivningar osv..
Klicka här för att svara