Ska skaffa glaskeramikhäll och ugn och fick då berättat att de ska kopplas in på varsin säkring. Hällen ska ha en 25A och ugnen en 16A. Varför ska det vara så?

En vanlig spis behöver bara kopplas till 1 25A säkring. En ugn och en häll kan väl inte kräva mer?

Dom klarar sig nog på 25 A tillsammans, men ugnen levereras med en vanlig stickpropp och den får inte säkras högre än 16 A. Hällen har en annan plugg, eller ansluts fast.
Hur man sedan löser det i praktiken beror på förutsättningarna på plats.
Sök lite i forumet, häll&ugn är nog den vanligaste frågan i elavdelningen här.

Jag har sökt och hittat mycket men blir inte riktigt klok på detta. Försäljarna på de stora varuhusen kan heller inget utan hänvisar till elektriker vilket jag ska kontakta nästa vecka. Skulle dock helst vilja reda ut detta under helgen för jag har bättre möjlighet att handla grejerna nu.

Kan inte en elektriker byta ut stickproppen så man kan ansluta tillsammans med hällen?

Din elektriker kan klippa stickproppen och ansluta ugnen fast.

Vissa hävdar att CE-märkningen och/eller garantin då inte gäller, men jag skulle inte bekymmra mej för den saken.

Ugnen måste då vara gjord för 25 A säkring. Ledningarna, brytare och ev elektronik inne i ugnen måste vara dimensionerade för att kunna lösa en 25 A säkring om det blir kortslutning.

Ska man nu vara så hipp och ha separat ugn och häll så får man anpassa sig och följa de installationsregler som ges av tillverkaren. Separata delar innbär ett "teknikskifte" och då får man kanske ändra om i infrastrukturen i lägenheten (dra en kabel till).

Protte

Menar du att detta gäller vid fast anslutning, eller kan jag inte montera ett 32A CEE-don på min lödkolv och plugga in den?

Säkringen i centralen har väl inte till uppgift att skydda apparaten och dess anslutningskabel, utan endast den fasta installationen?

OK, lite extremt exempel, men du förstår frågan.

Redigerat:
Jag förutsätter du har säkrat med vad som går då.
Vad händer om det blir kortslutning efter strömbrytaren i lödkolven, brinner strömbrytaren eller anslutningskabeln (min lödstation har 0,75 mm2 kabel och en strömbrytare för max 6A)

Pluggat eller fast, är det 25A så är det.

Protte

Har man en fin Weller så sitter det kanske en lite finsäkring i den, men jag tänkte på något mycket enklare.. Skulle inte heller vilja vara i närheten när det kommer 32A eller mer farande, men jag tror inte det är formellt fel att koppla in den så.

Hade tänkt skriva det tidigare ... "sunt förnuft" sedan får det vara hur formellt som helst. Det är samma med proppklippandet, sunt förnuft.

Protte

Det kan jag skriva under på.:)

mycke_nu skrev:
Har man en fin Weller så sitter det kanske en lite finsäkring i den, men jag tänkte på något mycket enklare.. Skulle inte heller vilja vara i närheten när det kommer 32A eller mer farande, men jag tror inte det är formellt fel att koppla in den så.
Finsäkring och finsäkrin....

Ponera

Anslut en 1,5 mm2 ledare direkt till huvudsäkringen(en 20-25A), dra ut den i din bostad tillsammans med nolla och skyddsjord till där sätter du en 10A säkring och ett vägguttag. Blir lite fel. men du förstår tror jag.

Protte

Det där blir ju en fast installation, så det är lite annorlunda. :)

Det är ju annars givevis alltid trevligast med en säkring i den heta änden, även om det inte är krav på det här.

Engelsmännen sätter säkringar i stickpropparna vilket ju helt klart är en fördel om det skulle bli kortis i en 0.75 mm2 lampsladd.

Jag tror du fått för lite kaffe nu på morgonen, säkring sätter man i början (i matande ände) på ledningen och vid varje dimensionsändring. Inte på slutet.

Engelsmännen drar runt en 6 kvadrat eller nåt sånt som är säkrad med 25A typ. Sedan sitter det säkring vid övergång till klenare area i stickproppen.

En sorts decentraliserad elcentral.

Protte

Man skulle ju kunna den befintliga kabeln... Man skulle ju kunna säkra av vid ugnen så du får 25A till hällen och 16A ugnen.. men risken är väl att inte alla de prylarna får plats...
Det blir ju som en undercentral vid spisen.

prototypen skrev:
Ugnen måste då vara gjord för 25 A säkring. Ledningarna, brytare och ev elektronik inne i ugnen måste vara dimensionerade för att kunna lösa en 25 A säkring om det blir kortslutning
Hur är det då med andra prylar i huset? Ta t ex en batteriladdare som man kopplar in i ett vanligt vägguttag säkrat med 10A. Laddaren i sig kräver väl lägre än 10A men ändå kopplar jag in den i ett sånt uttag?

Lite dumma frågor känner jag men el har visat sig verkligen inte vara min grej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.