snaggletooth
snaggletooth: [citat] http://www.sbf.se/pdf/utbildning/DR_UTB_Allman_brandlara.PDF Diesel står inte direkt men är ju ungefär som fotogen.
41 svar · 51,3k läst
F
Fotsvett: usch ja....Nu får man sitta hela natten å leta sig fram, Tackar så mycket för dessa sidor :)
3 svar · 2,3k läst
Bloink
Bloink: Det finns downlights med frostat glas i många modeller. Hide-a-light har flera modeller att välja mellan. Frostat glas ger ett mer dämpat ljus och kan tänka mig att ljuset sprids mer då själva frostningen bryter ljusstrålarna (?)
4 svar · 4,5k läst
C
calle336: Har lagt in bilder där från De jag köpte från NS http://www.byggahus.se/forum/el/99745-bra-led-armatur.html
14 svar · 11,8k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Elinstallationsreglerna, avsnitt 717 Mobila och transportabla arbetsplatser Har dock inte läst något om vad som gäller, men det verkar finnas en hel del.
36 svar · 26,4k läst
C
Christian81: Tusen tack, med säkringarna antar jag att du menar propparna för där e inga automatsäkringar , men nu vet jag var jag ska leta.
2 svar · 1,6k läst
D
Dublin: [citat] Perfekt, det ska jag prova, tack för tipset!
6 svar · 5,8k läst
Bjurran
Bjurran: [citat] Jag har mina bakom
12 svar · 5,3k läst
J
johanekm: Helt rätt ! Oavsett så undvek jag problemet med att koppla in en NEXA fjärrdimmer från ELFA i lampkontakten istället. Supernöjd ! Den surrar inte det minsta (har haft det problemet med dimrar tidigare) och den var t.om. billigare (inkl fjärrkontroll) än ELKA's standard dimmer.
13 svar · 4,9k läst
G
gösse: Tack för alla svar. Det är precis som ni säger och jag trodde, en vanlig sladd under. Lite noggrannhet med tätning så ska det fixa sig. /Gösse
5 svar · 3,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Precis, du kan i princip få 0 V i vissa rum och 400 V i andra.
9 svar · 1,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Jag överdrev givetvis en smula :D, men poängen var att kommer du över 25 A behöver du ett nytt mätarskåp med gänga III för passdelarna till huvudsäkringarna.
24 svar · 2,2k läst
L
Lars T: Jag köpte ett kina-verk på 650 watt från Rusta för samma ändamål. Kostade 599 kr :-) Har kört det några gånger och det funkar finfint faktiskt, går tyst också. Förvaras varmt i pannrummet så det ska vara lättstartat. Livslängden kanske inte är så jättebra på dessa men det bör inte ha så stor betydelse, bara det håller den gången det blir avbrott.
4 svar · 4,0k läst
P
Paulo1: Och att jordfelsbrytaren bör vara av typ: A
3 svar · 2,1k läst
P
Anonymiserad 22996: Nu sitter det på väggen i alla fall. Fick det på plats på baksidan av huset så det ser inte så illa ut. Nu är det bara att vänta på elektriker och elbolag.
12 svar · 4,2k läst
CHEMAS
CHEMAS: Ni e bra! :D Tackar så mycket!
17 svar · 2,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det skall mycket till innan en nätagare byter ut serviskablar. I vår socken kommer hela distributionsnätet att grävas ner, men de befintliga serviskablar som är i gott skick och redan ligger i marken kommer enligt uppgift inte att bytas. Investeringsmedeln läggs idag uteslutande på stormsäkring, förstärkning och utbyggnad av nätet. Finesser som TN-S verkar ligga långt ner på skalan.
47 svar · 27,3k läst
electrocuted
electrocuted: så du menar att trådarna inte var inkopplade uppe i dosan? eller har du råkat ryckt isär de när du bytte uttaget? för det utaget som satt där innan hade väl ström?
6 svar · 1,6k läst
F
Floppman: När faserna slår ihop löser linjen för överström istället för jordfel. Fråga mig inte om hur det fungerar, men det är inga fysiska säkringar utan en massa reläskydd å sånt jox istället... I Sverige finns oftast återinkopplingsautomatik på linjer med luftledning som fixar små fel som t.ex. grenar utan att montörer behöver åka ut.
14 svar · 5,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Kan nog vara så, vi hade en spektaulär brand utanför kontoret i New Jersey efter att en helikopter klippte en kraftledning rakt över avfarten till New York City från NJ Turnpike. Helikoptern brann på motorvägen och kraftledningen föll ned på en hotellparkering där den satte eld på 20 bilar.. Nära nog världsrekord i köer som resultat, kan tilläggas.
17 svar · 2,8k läst
E
el_richard: [citat] läste fel i frågan...
16 svar · 12,0k läst
S
Slugge: Fördelarna med en kabelkanal brukar mest vara estetiska skäl eller samförläggning av många kablar. Det borde vara enklare att byta ledarna om den ligger i kanal än om kabeln är klamrad på vägg, men varför skulle man vilja göra det?
18 svar · 2,4k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Du hade nog bara turen att råka på en trevlig och serviceminded montör, hade du beställt en ny tavla från vattenfall den "rätta officiella" vägan hade du fått betala.
44 svar · 19,7k läst
electrocuted
electrocuted: hehe, uppfinningsrikedom var det ingen brist på iallafall... jag må erkänna att jag gjorde liknande saker när jag var något yngre.. skalade upp en 3faskabel, hällde batterisyra på marken och stack ner koppartrådarna med 10cm mellanrum och gick in och satte på strömmen.. ja det kom upp maskar...
2 svar · 1,3k läst
·
GoForIt
GoForIt: Jo, för en elektriker så är ju kanske sannolikheten för att just han måste komma tillbaka, för att komplettera eller utöka, inte särskilt stor. Och tid är pengar, så då blir det färdigdragen flexslang så långt som går. Så skulle jag göra också. Men inte hemma hos mig själv.
9 svar · 3,9k läst
A
Abbedabbe: Tackar ödmjukast och det låter bra. Dags att smacka isolering och gips med andra ord!
2 svar · 1,5k läst
S
Styrman_jansson: Varför inte montera en tunn utanpåliggande ram? Finns ju de som inte bygger så mycket om du tex. kör Eljo eller elkos grejor.
4 svar · 2,6k läst
Bjurran
Bjurran: [citat] Detta är ett Nässjöhus byggt 1980. Kan tillgäggas för er som läser detta, Nässjöhus idag och då är tydligen inte samma bolag... Har växt upp i detta huset, mina föräldrar lät bygga det 1980, och jag köpte det för drygt ett år sedan, så jag känner till det mesta av dess historia. Minns att det var byggt med vävtapeter och den gamla "kvävplasten" i taket. (Ett löst
30 svar · 4,7k läst
·
pellefant
pellefant: sen får man inte utöka antalet ledare i plåtrören, förutom tillägg av jordledaren. men sen är det ju upp till elektrikern vad han gör.......... kanske du skulle göra en elbesiktning av huset, det kanske kan hålla ner budgivningen lite ifall elen är kass?
8 svar · 9,5k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: [citat] Jajamänsan! Alla normkomponenter passar i alla normkapslingar. Jag har iallafall hittills inte hittat någon om inte passar, ännu.
12 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.