7 355 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Sätter man apparatdosa till golvvärmetermostater?
Sida 1 av 3
Vi fick veta att man bara drar "rör ut" för golvvärmetermostater. Men när jag sitter och tittar på olika modeller för strömställare, Eljo, Elko, Jung osv...så har de ju termostater som är infällda. Det är väl sådana man använder sig av i ett nybygge, man sätter väl inte sådana där klossar till termostater?!?! Eller finns det någon fördel med det jämte infällda?
En annan viktig fråga;
Om det nu är apparatdosor som gäller, hur många vp-rör drar man då till den och varifrån?
En annan viktig fråga;
Om det nu är apparatdosor som gäller, hur många vp-rör drar man då till den och varifrån?
Ja man sätter en apparatdosa. Oftast drar man tre rör ett med strömatning,ett för värmekabeln och ett för termostaten.
Oj nu tänkte ja nog fel här... Jag tänkte på elvärme i badrum men detta handlar om vattenburen värme eller?
Isf brukar man göra ett rörutsläpp mycket riktigt och sen dra ett rör därifrån och till golvvärmecentralen.
Oj nu tänkte ja nog fel här... Jag tänkte på elvärme i badrum men detta handlar om vattenburen värme eller?
Isf brukar man göra ett rörutsläpp mycket riktigt och sen dra ett rör därifrån och till golvvärmecentralen.
Redigerat:
ja, just ja, trådlösa. Känner igen det, men jag tror vi någon gång på vägen bestämde oss för icke trådlösa.
Så det är bara "rör ut" som gäller och däri starkström, sedan ett rör till golvvärmecentralen? Ingen lågvolt av någon form också...är väldigt lite insatt i hur detta fungerar...
Så det är bara "rör ut" som gäller och däri starkström, sedan ett rör till golvvärmecentralen? Ingen lågvolt av någon form också...är väldigt lite insatt i hur detta fungerar...
Det är lågspänning i den kabeln som går till termostaten sen. Man drar dock en 1-fas 230v matning till golvärmecentralen.EmMi skrev:
På sommaren drar man ned värmen i huset och då ska det tydligen vara bra med elvärme också? Har hört det från många håll. Tror det var så de la fram det. Men om man har golvvärmen på flera separata slingor förstår jag inte riktigt heller, då måste man väl kunna ställa in temperaturen rum för rum? Eller?
Ville bara ha ja eller nej 
Termostaten till det vattenburna ska bara ha ett rör från golvvärmecentralen, den kan du nog inte sätta infällt, i alla fall har inte jag sett det..dom där vvs-arna är lite efter i utvecklingen
Elburna golvet ska ha ett rör med 230V till apparatdosa, från den dosan dras det 2 rör ner i golvet, ett för en givare och ett för värmekabeln. Alla el-golv jag någonsin lagt in har haft termostater som går att fälla in.
Det vattenburna hade troligen alternativet med trådlös termostat fast det är såklart dyrare, nog därför ni valde bort det.
Termostaten till det vattenburna ska bara ha ett rör från golvvärmecentralen, den kan du nog inte sätta infällt, i alla fall har inte jag sett det..dom där vvs-arna är lite efter i utvecklingen
Elburna golvet ska ha ett rör med 230V till apparatdosa, från den dosan dras det 2 rör ner i golvet, ett för en givare och ett för värmekabeln. Alla el-golv jag någonsin lagt in har haft termostater som går att fälla in.
Det vattenburna hade troligen alternativet med trådlös termostat fast det är såklart dyrare, nog därför ni valde bort det.
Ytterligare info: golvvärmecentralen vill ha 230V framdraget, kommer troligen sitta en cirkpump där också som kan nyttja samma 230.
Shunt vetefan om det sitter, i så fall sitter den också vid centralen så samma 230. Fast den kommer nog snarast få sin 230 från golvvärmecentralen ändå.
Shunt vetefan om det sitter, i så fall sitter den också vid centralen så samma 230. Fast den kommer nog snarast få sin 230 från golvvärmecentralen ändå.
Ingen som har någon länkt till hur sådan här golvvärmetermostater till vattenburen golvvärme ser ut? Någon butik på internet som säljer dem?
Ok, bara ett rör, direkt ut ur väggen, som går till golvvärmecentralen. Och det är där alla golvvärmeslangar kommer upp ur plattan?
Ok, bara ett rör, direkt ut ur väggen, som går till golvvärmecentralen. Och det är där alla golvvärmeslangar kommer upp ur plattan?