Jag skall göra en trappkoppling i min hall, två strömbrytare... jag är inte super på att läsa kopplingscheman, men jag har tittat och försöker förstå, men vill kolla så jag gör rätt. tänkte dra trådar som bilden visar, är det rätt sätt att göra det hela på??? tusen tack...

• skiss2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fas till strömbrytare1, mellantrådar till 2:an, tändtråd till lampan. Lampan måste ha nolla!

Ledning mellan strömbrytare 1 och lampan??
Ledning mellan kopplingsdosa och strömbrytare 2 ?

Kanske är sparkopplat, men då det står mellantrådar (pluralis) så är det nog den vanliga kopplingen.

Protte

okey, är det så här du menar då??? nollan är självklar, glömde bara ta med den på skissen... :-)

tack så länge...

• skiss3.jpg
    Skapa konto
Mellantråd + fas är fel, ska vara 2 st mellantrådar. Sedan skulle jag dra tändtråden tillbaka VIA strbr 1 och kopplingsdosan till lampan, det minskar magnetfältet.

Protte

då borde detta vara rätt...

• skiss4.jpg
    Skapa konto
Peter: Det där kommer att funka. Men om det går så skulle jag föreslå att du drar med nollan hela vägen och går från sista strömbrytaren till lampan. På så sätt minimerar du magnetfälten då fälten från nollan och fasen tar ut varandra. Ta dessutom med skyddsledaren också, även om rummet i övrigt är ojordat är det en fördel att ha dragit fram jorden till lamputtaget om du senare ska jorda uttagen i rummet.

Miles skrev:
Istället för att gissa sig fram mha av ett lite konstigt annorlunda eget kopplingsschema .. ta en koll på ett riktigt på Eljo: www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/kopplingsschema.pdf
Men det är inga fysiska exempel där med magnetfält och så.

Protte

Iskra skrev:
Peter: Det där kommer att funka. Men om det går så skulle jag föreslå att du drar med nollan hela vägen och går från sista strömbrytaren till lampan. På så sätt minimerar du magnetfälten då fälten från nollan och fasen tar ut varandra. Ta dessutom med skyddsledaren också, även om rummet i övrigt är ojordat är det en fördel att ha dragit fram jorden till lamputtaget om du senare ska jorda uttagen i rummet.
ISKRA:

Ditt förslag liksom mitt ger låga magnetfält så det är det praktiska livet som avgör om det är lättare att gå tillbaka eller fortsätta till lampan från brytare 2.

Protte

Jag har fått lärt mig att man ska använda samma färg på mellantrådarna (om det är infällt). Bara ett tillägg.

Protte: Jo, det är klart att man får ta det som är mest praktiskt. Men i sin tidigare ritning hade han tänkt gå både via brytaren och dosan så det är oklart vad som är mest praktiskt.

Jag vet inte hur stor betydelse det har med magnetfält egentligen, och det är ju inget krav att installera så att dessa minimeras. Men borde inte din variant ge mer magnetfält kring brytarna?

*letar förtvivlat efter ritning på sparkoppling för att förvirra tråden ännu mer*

:D

Den är mycket enkel, koppla mellantråden på P (L) sedan spelar det ingen roll vart fas och tändtråd ligger. En gång till så mins ni MELLANTRÅD på P

Iskra skrev:
Protte: Jo, det är klart att man får ta det som är mest praktiskt. Men i sin tidigare ritning hade han tänkt gå både via brytaren och dosan så det är oklart vad som är mest praktiskt.

Jag vet inte hur stor betydelse det har med magnetfält egentligen, och det är ju inget krav att installera så att dessa minimeras. Men borde inte din variant ge mer magnetfält kring brytarna?
Nej det har ingen betydelse med magnetfälten, har man en ström som är lika stor åt andra hållet så tar det ut varandra, hellst ska man tvinna tråden.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.