Hej
Har en liten fundering. Ska fixa bastubelysning. Totalt ska fyra 12V armaturer monteras. Har matat bastun med 12V från en trafo placerad i en av burkarna för badrumsspotar (utanför bastun). Elektrikern som gjorde detta har lämnat en bit kabel som ska in i en dosa som monteras i väggen och är åtkomlig från ett angränsande rum. I denna dosa kopplas sedan de fyra armaturerna.
Tanken var att sätta dosan högt upp i rummet brevid samt ovanför det sänkta bastutaket för att dosan inte skulle sitta i själva bastuväggen om det blir för varmt där. Nu när jag ska montera själva dosan och dra rören så kom jag på en annan (kanske) bättre lösning. Nämligen att montera dosan lågt i det angränsande rummet i stället - där lär det aldrig bli varmt. Problemet med denna lösning är att kabeln som finns i från trafo in i bastun inte räcker dit där jag skulle vilja placera dosan. Lat som man är vill man slippa ta ned spot i BR och dra ny längre kabel. Frågor som ställs:
1 Tror ni att det blir för varmt med en dosa i bakre delen av den isolerade bastuväggen om den placeras högt?
2 Går det att skarva 12V kabel i röret med någon form av klämanordning - om ja - går det att dra om kabeln om det skulle bli nödvändigt?
//Mikael