Yxa. löser problemet, samt att det värmer lite extra...
Startströmmen på en asynkronmotor är c:a 7ggr märkströmmen, så att det blir spänningsfall är ganska naturligt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det hela går att lösa med en trefasmotor, men då blir det mycket att bygga om.
Protte
Protte
Nja, bygga om vedklyven känns inte aktuellt... Då lever jag hellre med blinkningar och garanti kvar på klyven om den går sönder. Men när jag tänker efter så stämmer det ju att andra motorer vi har, som går på 3-fas, inte orsakar blinkningar vid start.
Yxa är en bra lösning, el_richard, men klyven en ännu bättre eftersom hustrun då vill klyva veden om jag bara tar stockarna till huset i lagom långa bitar. Själv var jag inne på yxa, men då hade jag fått klyva veden själv.
7ggr märkströmmen innebär alltså att den drar 10500W när den startar!!! Tur att det är tröga säkringar...
Yxa är en bra lösning, el_richard, men klyven en ännu bättre eftersom hustrun då vill klyva veden om jag bara tar stockarna till huset i lagom långa bitar. Själv var jag inne på yxa, men då hade jag fått klyva veden själv.
7ggr märkströmmen innebär alltså att den drar 10500W när den startar!!! Tur att det är tröga säkringar...
Kolla med dina grannar, har dom också problem med blink i ljuset så kanske ni skall gå på er elleverantör.
Är transformatorn väldigt gammal så är dags att uppdatera för dagens strömförbrukning,
är inte roligt att ha ett svagt nät med tanke på alla elprylar som finns i ett hushåll idag.
Är transformatorn väldigt gammal så är dags att uppdatera för dagens strömförbrukning,
är inte roligt att ha ett svagt nät med tanke på alla elprylar som finns i ett hushåll idag.
En enfas 230V 1500W asynkronmotor har en märkström på 8-9A beroende på konstruktion & märkvarvtal, så teoretiskt borde du ha en startström c:a 60A. När man räknar på växelström & motorer finns en hel andra variabler inblandade också, så det går inte att räkna som vanligt med Ohms lag.menhir skrev:Nja, bygga om vedklyven känns inte aktuellt... Då lever jag hellre med blinkningar och garanti kvar på klyven om den går sönder. Men när jag tänker efter så stämmer det ju att andra motorer vi har, som går på 3-fas, inte orsakar blinkningar vid start.
Klicka här för att svara