El
inez: Kanske skulle nämna att det är en villa vi bor i. På vår gamla hederliga Husqvarna Regina från -81 står det 230 V elementspänning. Men vi ska ta hit en elektriker den här veckan. Jag återkommer om hur det gick! Tack alla!
Patrik_Hed: Vi gör samma sak hemma, vi satte en "skarvdosa" under taket för att vid leverans av takfläktar brukar det sitta ett utanpåliggande 1vägs-uttag med 3 m kabel. Bara att skarva ihop. :)
snaggletooth: Här står det om vad du får eller inte får göra själv: http://www.elsak.se/download/18.606c2407114b17ea10780001445/2007-2.pdf http://www.elsak.se/download/18.1dc8d68118323c813980001407/Elsakerhetspocket_upplst.pdf Så en fast installation i ditt fall med utanpåliggande kabel, strömställare och trafo är inget du får göra själv egentligen, men vet du vad du sysslar med så är det väl
tanaris: Hej, sitter såhär på söndagkvällen och funderar på vilka önskemål som kan vara vettiga när min befintliga central med skruvsäkringar ska bytas mot en modernare variant, och tänkte att någon kanske vill ge lite tips? Förutsättningar: 2 st 3-fasgrupper till elvärmen. 3 st 3-fasgrupper till varmvattenberedare, spis, tvättmaskin 3 st 1-fasgrupper: diskmaskin, ugn, torkskåp 4 st
Banders: Hej, Tack för svar. Jag gjorde en sökning på LED och RGB och sprang på följande web-shop: www.molectric.com Är det nån som har någon erfarenhet av Molectric? Tack på förhand. MVH, Anders
Per B: Det blev att jag köpte 32 mm avloppsrör (gråa) på Bauhaus istället. Observera att det inte är för eldragning, utan för att dra HDMI-kablar till TV-apparaterna i mitt nya "smarta hem" (ett projekt som växer för varje dag :p).
mrfrenzy: Trådmatning, fläkt, kontaktor, styrkort - ingen mening med att gissa mät istället.
elmont: Samma möjlighet får du om du drar alla tre faserna mellan "elementdosorna" men spar in en massa rör och tråd. ;)
snickarboden: elinstallatören>Tror du återigen lyckats med konststycket att inte förstå vad som skrivs. Jag har noll problem med att jobba ihop med behöriga etc, det funkar liksom i de allra allra flesta fall rätt bra. Däremot så undrar jag en del om nån bevisligen inte vet vad de pysslar med såsom jag skrivit om i en del trådar. De fallen tillhör dock undantagen. Lika lite som du skriver om bra
pefo: Varierar och beror på vad tillverkaren testat/kan garantera. Ibland anges max ledningslängd vs antal ledningar, tex 4x2m eller 2x5m osv. Brukar oftast stå angivet i installationsanvisningarna.
Lindgrenski: Det var ett bra tips som jag inte tänkt på. Hittar dock inga böjar eller böjfjädrar på deras sida och utan böjar blir det svårt att dra. Nu har jag dock dragit slangen från centralen upp på taket, men fler tips är alltid bra.
Elinstallatören: ok ofta s åtror de som inte har pejl att varje rum ska ha egen säkring ;) men det ordnar sig till slut då hr du fått nog med goda råd :)
Nusnäs: Om du väljer en leverantör som har fjärravläsning så får du betala efter verklig förbrukning, då behöver du inte göra någon uppskattning annat än för din egen del, dvs din budget för huset. Storleken tycker jag tyder på att 20A huvudsäkringar borde vara en bra början, de sätter tariffnivån, sen kan du i ett senare skede höja eller sänka dessa beroende på hur mycket/litet du
prototypen: Bara klamra röret räcker, huvudsaken att det inte ramlar ur. Det enkom fästet brukar gå sönder. Protte
prototypen: [citat] Senildosa, lätt som en plätt, utanpåliggande, lättsom en plätt. Varför stångas med halvt olagligheter då det finns lösning på allt. Protte
GK100: Tänk nu på vad ni diskuterade i början på tråden, ska du dra 3-fas till stugan behöver du 4x2.5+2.5 dvs 5 ledare till undercentralen om du säkrar av med 16A. Det blir nog ganska meningslöst att lägga 1-fas ut till stugan och sen säkra av tre grupper där.
mycke_nu: Vad gäller belastningen av ledningen så får man använda lite sunt förnuft eftersom det kan vara svårt att reda ut hur den ligger förlagd i väggen. Många köksapparater såsom mikrovågsugnar, vattenkokare och brödrostar går bara några minuter åt gången och då lär det inte uppstå någon brandfara. Därimot skall man nog vara försiktig med att koppla in en ugn på 3 kW till en
Styrman_jansson: [citat] Förläggningsätt påverkar kabelns belastningsförmåga. Inte utlösningsvilkoret. Förläggningsättet påverkas av massa faktorer. Vilken temperatur isoleringen på kabeln tål, om många kablar ligger nära varandra, omgivningstemperatur, om kabeln är infälld, på stege, utanpåliggande osv. osv... Allt bör kontrolleras innan man trycker i en 13A. Utlösningsvilkoret påverkas
bi4ns: Jag fattar att man måste inte göra det, men kommer inte på någon bra lösning att dra kablar utan att dem syns.
pefo: Fast andra manöverdon än de som används till aggregatet får inte sitta inne i basturummet numera.
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, det är riktigt. Och nej, jag blev inte det minsta förvånad. ;-) Jag räknade kallt med att den magiska röken skulle slippa undan om JFBn inte löste... ;-)
prototypen: De flesta rörelsevakter har relä på utgången och då är det inget som hindrar att man kopplar flera i parallell. Protte
bonnier: Installerat och klart nu. Kontrollmätte för säkerhetsskull där de satt förut på nedervåningen och det var 400V mellan svart och blå, samt även mellan svart, brun och vit på övervåningen. Gjorde som nämndes här ovan att jag växlade mellan faserna då det var mer än ett element, det första fick svart och brun, vit bara bryggades vidare, nästa fick svart och vit. Tack för all
snuttjulle: Och vem har skrivit lamputag? Det handlar om dosor som sedan lampor ska fast anslutas till. Måste vara bättre än rörutsläpp.
hempularen: I tidigare trådar här har det framkommit efter fråga till tillverkaren att dety är OK med träpanel. Men då vare det panel av "normal" tjocklek. Om du har 45mm panel så skulle jag misstänka att man måste börja titta på kravet för avsdtånd i sidled till brännbart material. På armaturer för 35- 50W är det kravet ofta satt till 50mm. Dvs för en 35 eller 50w armatur skulle jag
electrocuted: ok, ja men har man bara belysning (som man hade förr när elektricitet inte var gammalt) så duger det ju med 10A enfas.
Ingvald: Kul att se att du inte fick femton förmaningar om att inte dra FK själv, något som många gör men som självklart är förbjudet. Det finns så många som hugger direkt kring detta ämne att jag ärligt gladde mig åt den vettiga diskussionen om hur man hanterar ett skadat VP-rör i stället för att studerar de vanliga diatriberna.