Hej,

Jag känner till att man inte får dra starkström (220V) och svagström (tele/data) i samma VP-rör. Men antag att man har två apparatdosor placerade bredvid varandra på väggen, där ett är ett teleuttag och det andra ett eluttag. Kan man då låta två VP-rör med starkström respektive svagström gå in i apparatdosan för teleuttaget och sedan låta starkströms-ledningarna gå vidare till apparatdosan för eluttaget via ett VP-rör? Eller får ledningar för svagström och starkström inte ens "mötas" i en apparatdosa?

Tack!

Om telekabeln är isolerad för den högsta spänningen som förekommer i dess närhet.
Men varför, är det en hypotetisk fråga?
Är det absolut kris så går det att dra på en isolerslang på FK:n.

Protte

Njaa.. Telekabeln kan i det här fallet aldrig få rätt isolation, för det finns ju en koppling till telejacket i dosan. Den kopplingen lär du aldrig kunna isolera tillräckligt.

Det är möjligen tillåtet om elledningen har full isolation. Det uppnås inte med FK trådar. Utan då skall det vara EKK eller liknande. Möjligen är det tillåtet med en löst påträdd isolationsslang på FK trådar.

Det är definitivt inget jag skulle våga hempula.

Att överhuvud taget blanda starkström och svagström i samma dosa är nått man inte bör göra OAVSETT om det är "lagligt" eller ej, risken för olyckstillbud blir allt för stor.

Ok, då antar jag att det bästa är att dra VP-röret som innehåller starkströmskablarna "runtom" apparatdosan för teleuttaget, dvs det VP-röret får gå i en U-form förbi teleuttaget. Nackdelen är ju att det blir fyra extra böjar på VP-röret för startströmskabeln, men jag antar att man inte har något annat val...?

Det behöver ju inte bli mer än två böjar

kan ju bli fler ifall man druckit "en halv böj" innan;)

Hmmm.... hur löser man det då menar du?

Så här hade jag tänkt mig det:

Vrid apparatdosan (för el) så att ingången blir kl.10 och gå i en halvcirkel över teledosan...det borde inte försvåra dragning av FK'n

FLKR

Man kan ju förstås dra VP-röret till eluttaget "högre upp" på väggen så att det går alldeles rakt fram till att det passerat förbi teleuttaget. Då räcker det med två böjar. Men om man har fler eluttag "på vägen" (som sitter i samma höjd som det nya eluttaget) som VP-röret som ska till eluttaget ska passera igenom så kommer man väl inte undan med mindre än fyra böjar?

FLKR skrev:
Vrid apparatdosan (för el) så att ingången blir kl.10 och gå i en halvcirkel över teledosan...det borde inte försvåra dragning av FK'n

FLKR
Jag antar att det är något sånt här du menar:

I så fall behövs inga böjar alls om jag har förstått dig rätt. Det gäller bara att ta ut "bågen" på VP-röret över lagom lång sträcka. Men om man vrider apparatdosan för elen så att ingången hamnar kl 10 så hamnar väl de två fästena för skruvarna i apparatdosan fel? Man vill ju inte ha ett eluttag som sitter vridet kl 10 på väggen precis... ;) Eller finns det något trix för att undvika det?

Redigerat:
Fäst ringen i apparatdosor kan vridas ett helt varv om man så önskar

Såg några budgetdosor på ÖB idag som inte hade ring utan fasta skruvar. Dom hamnade inte i vagnen..

Det är bara om du måste använda ROT-dosa eller någon udda variant av apparatdosa som det blir lite krångligt...då kan du istället använda dom klämmor som finns i ditt vägguttag samt komplettera med skruv direkt i väggen (det brukar finnas hål för skruv i dom fyra hörnen i vägguttagen)
FLKR

Dra EKK istället för FK och gå rakt genom teledosan med den så är det i alla fal halv-ok :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.