Mikael_L
FLKR skrev:
... eller någon udda variant av apparatdosa som det blir lite krångligt...
Just det, är inte det minsta krångligt!

Nu finns det ju så fina kärl för deponi av plast, sen går man och köper en helt OK dosa istället. :D

Jag har nu läst att man kan bocka VP-rör genom att värma dem (tex genom att koka dem i vatten) så att de mjuknar och sedan bocka dem till valfri "böj". När man gör detta ska man ha en så kallad "böjfjäder" i VP-röret för att undvika att det viker sig och blir platt i böjen.

Jag tycker det låter som ett bra lösning. Då kan man dra rören som i den första illustrationen i den här tråden, men böjarna kan vara på tex 30 grader istället så man nästan helt slipper problemen med att det blir trögt att dra fram ledningarna genom böjarna i rören.

Eftersom det inte är någon som föreslagit en sådan lösning undrar jag dock om det inte är praxis bland elektriker att göra så här? Dessutom undrar jag om det finns någon anledning till att ingen har kommit med förslaget att använda flexrör på den sträckan där böjarna behövs?

Redigerat:
Mikael_L
Elektrikerna bockar med böjfjäder, men skiter i förvärmning...
Varför skulle man förvärma egentligen :confused:

Men böjar med liten radie resulterar i krångel när dragfjädrar och trådar ska dras in. Eventuellt blir det t.o.m helt omöjligt.

För mig är rör och slang "samma sak". VP rör böjer man med en böjfjäder och man behöver inte värma dem. Det gäller samma med rör som med slang, gör så "lata" böjar som det bara går. Skulle jag bila in ett rör i väggen skulle jag enbart använda flexslang.

Lägger du flexrör då är det viktigt att den sitter ordentligt fast...ett löst flexrör är mycket värre än skarpa böjar på ett VP-rör...ett löst flexrör låser FK'n myckrt effektivt när man försöker dra i den.

FLKR

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.