7 648 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Trefas till enfas
När jag ändå håller på och terroriserar forumet: Svärfar har trefas framdraget i tvättstugan, men behöver ett enfasuttag/jordat för torktumlaren - speciellt med tanke på att en huvudsäkring går med rätt så korta mellanrum.
Om man bortser från formella regler: Varför får jag inte använda alla tre faserna till 3 separata jordade enfasuttag och använda den enda framdragna nollan?
Jag förstår grupptänkandet och det förenklade resonemanget att man kan få en stor ström i nollan med tanke på att faserna ligger på tre olika säkringar (vilket är ologiskt med tanke på fasförskjutningen).
Svar någon?
Om man bortser från formella regler: Varför får jag inte använda alla tre faserna till 3 separata jordade enfasuttag och använda den enda framdragna nollan?
Jag förstår grupptänkandet och det förenklade resonemanget att man kan få en stor ström i nollan med tanke på att faserna ligger på tre olika säkringar (vilket är ologiskt med tanke på fasförskjutningen).
Svar någon?
Var har du fått att man inte kan dela upp en trefasgrupp på tre enfaslaster ifrån knappast här på forumet i alla fall
Man kan även blanda en trefas lastad grupp med enfaslaster (men inte riktigt hur som helst)
ja att bara splitta en 3-fasgrupp till enbart 3st enfasuttag är väl det allra minst paragrafomspunna ingreppet i 3-fas..
men tänk på att uttagens placering i en tvättstuga kräver en JFB!
men tänk på att uttagens placering i en tvättstuga kräver en JFB!
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Helt ok att dela upp en trefasgrupp till 3 enfas-laster. Du bör ha en 3-polig säkring till gruppen. Ang. nollströmmen så har du en 3x10A grupp så blir den aldrig större än 10A.
Bra! Då sätter jag åtminstone två jordade enfasuttag som går på olika huvudsäkringar.
Måste JFB vara centralt installerad, eller duger det med en väggvårta? Jag har faktiskt ingen aning om Svärfar har 5- eller 4-ledare i servisen eller hur hans skenor ser ut och därmed har jag heller ingen aning om hur lång tid det skulle ta att installera en JFB.
Måste JFB vara centralt installerad, eller duger det med en väggvårta? Jag har faktiskt ingen aning om Svärfar har 5- eller 4-ledare i servisen eller hur hans skenor ser ut och därmed har jag heller ingen aning om hur lång tid det skulle ta att installera en JFB.
Tillägg: Gängsäkringscentral.
duger ju så klart inte med en väggvårta (om du menar en stickproppsansluten JFB) om uttaget kräver JFB..den ska vara fast installerad, och innefatta den gruppen..
sen är det ju så klart ett stort plus om du sätter en för hela centralen, om du gillar din svärfar vill säga..
är det gammal central kan det behövas en extra nollskena..
4/5-ledare in spelar ju ingen roll för JFB inst.
är du osäker så läs på så du är säker innan du ger dig på det, finns en del misstag man kan göra som din svärfar inte skulle uppskatta..
uttagen du sätter kommer ju så klart hamna på varsin h-säkr om det är en 3-fasgrupp... (annars är det ingen 3-fasgrupp, och får därmed inte dela nolla)
varför 2 uttag? du hade ju 3 faser....
sen är det ju så klart ett stort plus om du sätter en för hela centralen, om du gillar din svärfar vill säga..
är det gammal central kan det behövas en extra nollskena..
4/5-ledare in spelar ju ingen roll för JFB inst.
är du osäker så läs på så du är säker innan du ger dig på det, finns en del misstag man kan göra som din svärfar inte skulle uppskatta..
uttagen du sätter kommer ju så klart hamna på varsin h-säkr om det är en 3-fasgrupp... (annars är det ingen 3-fasgrupp, och får därmed inte dela nolla)
varför 2 uttag? du hade ju 3 faser....
Klicka här för att svara