Mycket matlagning kräver 16 A i enbart ugn och häll.

Motorvärmare 10 A
Diskmaskin, Tvättmaskin, torktumlare, golvvärme, uppvärmning.
Belysning, dammsugare, Platt tv.

Ok, så norrlänningen har bara "tur" som klara sig på 16a på 250m2?

ved eldande folk som lagar mat över öppenspis. Ja.

Hehe ok...i see!
Vi kommer ju ha kamin, som vi stödeldar med på vintern, för att kunna stänga av elpatronen....vad tro du då?
Fungerar?

För problemen ligger på vintern aldrig på sommarn?

Se till så att du får effektvakt på elpatronen. Då är det sällan problem att köra 16A huvudsäkringar

Jag har 16 A, direktel +braskamin. 86 m2 med källare. Garage med gott om lysrör och en 180 A migsvets. Inte skjutit en säkring på 2 år, även om jag grillar med full kräm på svetsen samtidigt som tvättmaskinen går. Men jag funderar på att säkra upp till 20 A när jag får ordning på min stora kompressor. (Ska väl sägas att vi är lite snåla med värmen också, sällan över 18º inne.)

Morsan har också 16. Vedpanna, men hon har kört på elpatron periodvis även på vintern. Det har hänt några gånger att en säkring gått, men det är med tvättmaskin, ugn och flera plattor igång på spisen, och så få för sig att börja dammsuga mitt i alltihop... Hon har lärt sig att tänka på det nu, inte starta en tvättmaskin när hon ska laga mat till ett helt släktkalas osv.

Är det värt prisskillnaden att slippa tänka på vad man drar igång? Eller ge sig ut i snöstormen och byta säkring? Det är väl upp till var och en...
I vilket fall som helst är det inga problem att säkra om efteråt.

el_richard skrev:
Mycket matlagning kräver 16 A i enbart ugn och häll.

Motorvärmare 10 A
Diskmaskin, Tvättmaskin, torktumlare, golvvärme, uppvärmning.
Belysning, dammsugare, Platt tv.
Jag har inte motorvärmare, men bastu! Den enda gången mina säkringar går är när jag bastar, ugnen är på, Tvättmaskinen, och så råkar VP:n starta oxå..
Har 16A..
Alltså, Bastun är det enda som gör att det går en huvudsäkringsäkring hemma hos oss, har inte lyckats med några andra kombinationer.

Mikael_L
Effektvakt är väl den snygga lösningen ...? Intjänad på ett eller två år....

Men går det att ha effektvakt till FLVP? Till alla FLVP's?

Nibe Fighter 360P har en saftig elpatron, och KAN ställas in till att dra upp till 24,5A !!!! på den mest belastade fasen....(Elpatron 13,5kW + kompressor & pumpar)
Å andra sidan kan den även ställas in till att max belastad fas drar 9,3A också...
(Elpatron 3kW + kompressor etc...) (Sen finns 4 lägen däremellan också)....

Frånluften innehåller inte så jättemycket energi, Vid rekommenderade 31l/s dvs 110 kbm/h ger en sänkning av tempen från 20 till 0 grader en ur frånluften tagen effekt på 770W.. Jämför det med en nibes luft/vatten vp-ar som tar värmen ur uteluften, de drar igenom mer än 10ggr så mycket luft...

Vad jag vill säga med det är att elpatronen nog behöver jobba mer än man kanske först tror...

Är huset mkt välisolerat (U = 0,3) och har ca 200m2 yta mot omgivingen krävs 1,2kW i uppvärmningseffekt vid noll grader ute.. ...(Kanske täcks skillnaden mot vad VPn ger av hushållselen i övrigt och värme från boende iofs)Dessutom tillkommer ju varmvatten

Man kan fråga sig om en frånluftsVP verkligen är en lönsam investering..... Den kostar uppåt 40 tkr, och det är ett dyrt 700W element det.....

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.