2 121 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Jordtag
Vad jag förstår av tidigare diskussioner så är ett TN-C-system i teorin lite känsligt om PEN-ledaren skulle bli bruten någonstans på väg till mitt hus.
Frågan är: Kan jag maximera säkerheten i mitt hus genom att gräva ned ett eget jordtag?
(Jag vet att det finns både billigare och mer betydelsefulla säkerhetsåtgärder som JFB etc och jag har allt det.)
Min far berättade att de brukade använda gamla kopparkittlar som jordtag på "bruket". Måste vara perfekt: stor kontaktyta.
Frågan är: Kan jag maximera säkerheten i mitt hus genom att gräva ned ett eget jordtag?
(Jag vet att det finns både billigare och mer betydelsefulla säkerhetsåtgärder som JFB etc och jag har allt det.)
Min far berättade att de brukade använda gamla kopparkittlar som jordtag på "bruket". Måste vara perfekt: stor kontaktyta.
Ja absolut, ett eget jordtag är aldrig fel. Men hur svårt det är att få till ett bra sådant, beror mycket på markförhållandena.
ja absolut kan du göra så! det är ingen dum ide, men kalla det helst inte för jordtag, för att ett jordtag är uppmätt med specialinstrument, gräver du ner en kopparkittel så vet du egentligen inte om det blir bra eller ej.
men har du bara grundvatten där du gräver så brukar det bli bra.
jag gjorde ett sånt här "jordtag" utanför garaget, kopplat till centralens PE skena, då jag har blankledningar överallt, och det är lite större risk att enbart nollan släpper..
jag provade jordtaget på så vis att jag kopplade på olika förbrukare mellan en fas(före JFB) och jordtaget, den största ström jag provade att leda ner var ca 8A, då sjönk spänningen över belastningen från 225 till 190 volt. så jag tyckte det jordtaget räckte till för att förhindra farliga beröringsspänningar vid PEN-brott, vilket var huvudsyftet.
men har du bara grundvatten där du gräver så brukar det bli bra.
jag gjorde ett sånt här "jordtag" utanför garaget, kopplat till centralens PE skena, då jag har blankledningar överallt, och det är lite större risk att enbart nollan släpper..
jag provade jordtaget på så vis att jag kopplade på olika förbrukare mellan en fas(före JFB) och jordtaget, den största ström jag provade att leda ner var ca 8A, då sjönk spänningen över belastningen från 225 till 190 volt. så jag tyckte det jordtaget räckte till för att förhindra farliga beröringsspänningar vid PEN-brott, vilket var huvudsyftet.
Redigerat:
Är lite sugen...
Borde gå bra med något galvat, eller ska jag köpa något kommersiellt?
(Jag tror det var j-vligt stora kopparkittlar som grävdes ned)
Borde gå bra med något galvat, eller ska jag köpa något kommersiellt?
(Jag tror det var j-vligt stora kopparkittlar som grävdes ned)
Klicka här för att svara