Mikael_L
elmont skrev:
Nu läser du som f-n läser bibeln, det står att man bör megga ledningarna som man drar in i B-rör och man har inget att vinna på att jorda B-rör. B-rör kan ha mycket dålig "kontakt" med varandra via muffarna så om man mäter eller jordar är det troligtvis bara den första biten man kollar. Och om ledningarna som ligger i rören är hela är B-rören helt ofarliga, men megga LEDNINGARNA är dom skadade kan det bli farligt, men då är "pansarrör" betydligt "farligare" dom har ju ingen isolering på insidan som B-rören har.
Jag tänkte främst på att om endast fasledaren råkar bli skadad i isoleringen så tror jag inte att man ser nåt fel om man meggar fas-nolla eller fas-jord.
Men meggar man "alla ledare ihopkopplade"-rör så upptäcker man ifall skadan kommer leda ut 230V på rör och dosa.

För övrigt måste en JFB vara en klockren livförsäkring i sådana installationer.

OM även rörets egna isolering är skadad, man måste alltså ha två oberoende felställen som "sammanfaller"

Mikael_L
Ja, jag ska inte debattera mer. För ärligt talat vet jag inte så speciellt mycket om dessa gamla plåtrör. Hur dom är konstruerade och så.

Men jag håller med om att skyddsjordning av dom verkar kosta mer än det smakar.

Rrrrr skrev:
Enkelt. Dra inte FK. Dra EKK.
Eller.. varför inte EXK light, en 5x2,5 där motsvarar i storlek inte mycket mer än en
EKK 3x1,5, cirka 10,8 mm tror jag det stod..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.