Jag tänkte främst på att om endast fasledaren råkar bli skadad i isoleringen så tror jag inte att man ser nåt fel om man meggar fas-nolla eller fas-jord.elmont skrev:Nu läser du som f-n läser bibeln, det står att man bör megga ledningarna som man drar in i B-rör och man har inget att vinna på att jorda B-rör. B-rör kan ha mycket dålig "kontakt" med varandra via muffarna så om man mäter eller jordar är det troligtvis bara den första biten man kollar. Och om ledningarna som ligger i rören är hela är B-rören helt ofarliga, men megga LEDNINGARNA är dom skadade kan det bli farligt, men då är "pansarrör" betydligt "farligare" dom har ju ingen isolering på insidan som B-rören har.
Men meggar man "alla ledare ihopkopplade"-rör så upptäcker man ifall skadan kommer leda ut 230V på rör och dosa.
För övrigt måste en JFB vara en klockren livförsäkring i sådana installationer.
Klicka här för att svara