Hej,

Vi har hela tiden fått höra av olika folk att kostnaden för att gräva ner elledningen fram till tomtgräns är en fast avgift och att den inte skiljer så mycket utan ligger runt 25.000kr. Fast det verkar dock vid närmare efterforskning som att det är helt beronde på avstånd och övrig terräng, dvs att man betalar för de faktiska kostnaderna.
Hur ligger det till egentligen? Eftersom jag antar att det är vattenfall som är nätägare i området så kan jag inte begära in offerter från någon annan heller så priset man får är det man måste betala.
Kan någon räta ut frågetecknen lite skulle jag vara tacksam.

Har sökt lite för jag antar att denna fråga ställts flera gånger tidigare, men hittade dock inget.

Hemmakatten
Varje nätägare har en grundavgift (den kan variera mellan kommunerna) på vanligtvis 15-25.000. Om det sedan är, precis som du skriver mer än normalt avstånd eller annat så blir anslutningsavgiften högre. Avgiften du betalar är för elledningen fram till mätarskåpet och mätarskåpet sitter vanligtvis på huset. Själva betalade vi ca 50.000 för vår anslutning (normalavgiften är i vår kommun 18.000)

Ok, vad innebär "mer avstånd än normalt"? Hur långt avstånd var det för er till exempel som fick betala ganska mycket mer? Jag skulle tippa på att avståndet kanske är 4-500 meter. Förmodar att de går i diken eller på motsvarande plats.
Följdfråga. Det kommer att byggas 3-4 hus brevid varandra, kan man få ner kostnaden genom att lögga serviskablarna brevid varandra eller blir det störningar då? Annars kunde kostn aden bli lägre eftersom de inte behöver gräva lika mkt.

När du kontaktat Elektrikern och han har skickat in en föranmälan till nät-ägarn.
Brukar de skicka ut vad kostnaderna skulle bli för just er anslutning.

Om du skall bygga 500m från där elleverantören har tillgång att ansluta blir säkert priset högre då nätägaren måste gräva och lägga i kabel ,om du i makplaneringen gräver och lägger ner rör i samråd med elektriker och elleverantören så blir ju säkert kostnaderna mindre för anslutningen vill säga.

Om det skall byggas mer hus i närheten av ditt nybygge sätter troligen nätägaren ut ett markskåp som i sin tur kan leverera ström till alla husen.
Prata med din elektriker så löser han det.

Tillägg.
Elektrikern sätter INTE upp skåp och drar kabel fram till din servis ...
Det gör nätägarens egen personal MEN han kan informera elleverantören och hålla den kontakten så du slipper det.

När vi byggde vårat hus så betalade vi 18000:- i anslutningsavgift. Då grävde nätägaren ned en ny kabel från transformatorn till våran tomträns (ca 150-200m) och satte upp ett kabelskåp där som även ombesörjer grannhuset som blev byggt samtidigt.

Fick med 35-40m kabel att gräva ned från tomtgräns fram till fasadmätarskåpet på huset.

Det tyckte vi var billigt, blev gjort för ca2,5 år sedan

Det var ruggigt billigt :)
Vet att när jag kollade här på en tomt så skulle de ha 60' och då var det max 50 meter till en matning med tillräcklig kapacitet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.