Hej,

Antag att man ska dra nya kablar i en lägenhet som följer äldre standard för färgerna på kablarna (vit/svart för fas/nolla). Bör man då fortsätta att hålla sig till den gamla standarden när man drar de nya ledningarna eller ska man gå över till ny standard (brun/blå för fas/nolla)?

Tack!

Kör blå nolla! (finns den inte tidigare är det ju ingen förväxlingsrisk).

Välj heller ingen färg på nya fasledare som använts som nolla på annat ställe (Dvs undvik svart om den är nolla på annat ställe) brun blir väl bra....

?? Håller inte svart som nolla och vit som fas på att vara såååå gammalt så det är dags att byta pga ålder. Den anläggningen torde vara så gammal att det är o-jordat och blir det en större ombyggnad så kanske kravet på att konvertera allt kommer.

Protte

prototypen skrev:
?? Håller inte svart som nolla och vit som fas på att vara såååå gammalt så det är dags att byta pga ålder. Den anläggningen torde vara så gammal att det är o-jordat och blir det en större ombyggnad så kanske kravet på att konvertera allt kommer.

Protte
Nej, det vill jag inte påstå generellt. Kablar höll god kvalite på 50-60-talet verkar det som, jag har aldrig sett några som tagit slut utan att UV-ljus, värme, yttre våld eller hempul varit inblandat.
Vid ombyggnad får man göra en bedömning, lägger man till så mycket att det bara blir ett tråcklande och lappande och samma färg är fas nolla och tändtråd i samma dosa så byt rubbet.

NyfikenVit skrev:
Hej,

Antag att man ska dra nya kablar i en lägenhet som följer äldre standard för färgerna på kablarna (vit/svart för fas/nolla). Bör man då fortsätta att hålla sig till den gamla standarden när man drar de nya ledningarna eller ska man gå över till ny standard (brun/blå för fas/nolla)?

Tack!

Du drar väl om allt, då skall du köra nya färger.

Annars om man bara drar om en grupp så är det nya som gäller.

MEN ändrar man något i en bef. grupp så är det bra att använda samma färger som resten av den gruppen...

De existerande kablarna är faktiskt i utmärkt skick fastän de är ca 50 år gamla. I mitt fall avser jag endast sätta upp två nya eluttag, och vill därför helst undvika att byta ut alla existerande kablar i lägenheten. Så i det här fallet antar jag att det är bättre att följa samma färgkodning på de nya kablarna som de befintliga kablarna använder?

Redigerat:
Jag skulle använda dom nya färgerna, då har man ju tatt det första steget till att få allt "rätt". Och ska nån in och rota i kablarna i framtiden får man väl förutsätta att denne vet vad han sysslar med och därmed ser/förstår.

om det dessutom ska kompletteras med en utanpåliggande kabel så lär det vara vissa problem att få tag i en med röd/vit/svart tråd. om du inte handlar i USA då.

Det är FK enkelledare som ska dras i nya VP-rör som tur är. Jag får se om det blir "gamla" eller "nya" färger jag väljer. Jag hade hoppats att det fanns glasklara regler för hur färgerna skulle väljas i sådana här situationer, men så verkar inte vara fallet... ;)

Då skulle jag dra i svart och vit, samt då gul/grön ev skyddsjord.
Nu kommer jag få lite mothugg men det är tillåtet att utöka med ett eller annat enstaka ojordat uttag i torrt utrymme i en i övrigt ojordad äldre installation.

Angående gamla kablar. I mitt hus är de äldsta kablarna från 20-talet som är isolerade med någotslags tjärtextil fortfarande fräscha. Men däremot har jag stött på "plastkablar" av "nyare modell" men ändå gamla som varit fullständigt uttorkade så att när man petar på dem så smulas de sönder. Inget kul att stöta på sådana kablar.

Att HVG (kablarna från 20-talet) skulle vara fräscha är nog ett undantag, böjer man på dom brukar ledarnas isolering spricka och avlägsnar man "ytterhöljet" brukar ett gråsvart "mjöl" lägga sig på golvet. Dom brukar vara "dåliga" även där dom legat skyddade i rör, däremot har den FK från senare delen av 40-talet som inte utsatts för direkt värme, tex. i lampanslutningar, klarat sig mycket bra och är i dag i stort lika bra som när den var ny.

Mikael_L
NyfikenVit skrev:
Det är FK enkelledare som ska dras i nya VP-rör som tur är. Jag får se om det blir "gamla" eller "nya" färger jag väljer. Jag hade hoppats att det fanns glasklara regler för hur färgerna skulle väljas i sådana här situationer, men så verkar inte vara fallet... ;)
"I mörkret är alla kablar svarta"

Glasklara regler saknas, JA.

Drar man en skyddsjord tycker jag att man alltid kan välja gul/grön. Om nån förväxlar den, så hjälper det inte vilken färg du än väljer!

Annars kan jag tycka, att i just ditt fall, uttökning med endast 2 vägguttag, borde det bli rätt bra att köra med vit/svart, och låta det se lika ut här, som i den övriga installationen.

Dras allt om i någon framtid, är det inte så stort värde i att just denna lilla del har moderna färger. Färgstandarden hinner dessutom säkert ändras ännu en gång ... :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.