Är det någon skillnad på kvalitén på olika fabrikat av kablar, typ FK etc...
Är det samma kvalité på dem kablarna man kan köpa på byggvaruhusen som man köper från typ Ahlsell mm?

Nej.

Olika kvalite...

Kvalitétsskillnad är där, men samtidigt har jag inte stött på några nämnvärt dåliga FK.

kan du specificera detta lite mer...är lite nyfiken...

på vilket sätt är där kvalité skillnad?

Materialet i isoleringen känns anorlunda mellan olika fabrikat, vissa kan vara lite trögare att skala. Men förhoppningsvis är isolationsförmågan godkänd oavsett. Hur det är med ledningsförmågan i kopparn vågar jag inte uttala mig om.

Använd den tråd du lättast har tillgång till.

I kvalitetsbegreppet kan man även räkna in förpackningen. Värt nån krona att få en bra förpackning som inte trasslar kabeln.

Olika lätta att dra i, olika lätta att skala, stor skillnad på förpackningarna, vissa är nästan omöjliga att ta tråd ur mer än första gången. Det innebär att man får slänga många meter med trassel för det kostar för mycket att sitta och försöka reda ut. Trådarnas ledningsförmåga är det ytterst liten (betydelselös) skillnad på.

Som elmont säger så ligger största skillnaden mellan billig och dyr FK i förpackningen! Om du betalar för arbetstiden, eller värdesätter din egen, så är det värt med dyrare FK!

Tack för alla svar!

FK från solarplus, den med massa räfflor är helt omöjlig att dra, även nexans...

Bäst är ericsson. Någon typ av smörjmedel på från fabrik. (ganska lite, men det hjälper till)

för 2-3 år sedan sålde bauhaus i stockholm EK (inte FK) till extra pris.

Dock var annonsen och etiketten märkt FK, men det va EK.

ha ha ha, hur svårt som helst att dra...

Har nästan uteslutande använt mig av Biltemas FK och tycker den funkar mycket bra. Märke har jag ingen aning om.

all FK duger till hemmapulare mm.

Men ska man dra 200-500 meter per dag så är det grymm skillnad...

Ska man leva på att dra FK måste man dra minst 1000 meter/dag om man ska ha en möjlighet att överleva. Man har 0.08 timmar per 10 meter, hoppas det blev rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.