Hej,

Jag har för avsikt att sätta in ett par nya apparatdosor för el/tele/data-uttag samt dra VP-rör till dessa. Väggarna består av betong/puts och är hyffsat porösa (inte så de rasar i bitar av sig själva, men slår man med en hammare eller liknande är det ganska lätt att få bort bitar).

Nu har jag lite frågor kring detta:

1. Hur djupa bör kanalerna i väggen vara för VP-rören (16 mm VP-rör)?

2. Rekommenderar ni att man köper en Betongspårfräs-maskin för att fräsa ut kanalerna till VP-rören, eller går det bra att göra det för hand med tex en huggmejsel + en mejselhammare? Jag ska göra två kanaler som är ca 10 meter långa vardera.

3. Hur fixerar man lämpligast VP-rören i kanalerna när det är dags för ingjutning? Finns det någon typ av klammer eller liknande som går att fästa i betong?

4. Hur fixerar man apparatdosorna när de ska gjutas in? De bör ju hamna på rätt djup, samt ligga i samma "plan" som väggen (dvs inte vara vinklade åt något håll).

Tack på förhand!

Toppen! Jag fick svar på alla frågorna där, utom fråga 4. Dvs finns det något bra sätt att fixera apparatdosorna när man ska gjuta fast dem? Man vill ju inte att de ska luta utåt/inåt eller nått annat håll för den delen!

Jag brukar dra i en skruv där det går, eller kila fast dem med något till bruket härdat..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.