Vi behöver anlita elektriker och har hittat en del företag via eio:s medlemslista. Frågan är bara - vad säger det att man är medlem? Att man är behörig? Och omvänt - om man sokm elektriker inte är medlem i EIO, ska man se det som en varningsklocka eller finns det något annat enkelt sätt att kolla upp att en elektriker är behörig?

Begära en kopia på behörigheten av honom?
Samt kopia på tecknad ansvarsförsäkring?

Man måste inte vara medlem i EIO för att driva elfirma, fast jag tror nog att det skulle bli protester om en som inte har behörighet skulle ansöka om medlemsskap..

EIO är för företagaren som SEF (Facket) är för de anställda.. En arbetsgivarorganisation alltså.

EIO är en ren intresseorganisation och man är medlem eller ej säger INGET om "kvalitén" på företaget. Den lokale nätägaren kan nog ge dig svar på om elfirman har behörighet.

Tok dyrt att vara med i EIO....

Kanon. Jag hade missuppfattats eios roll helt.

Det har en hel del gjort, dom verkar ha ett antal medlemmar..... :-)

Kan inte hålla elmont att det inte säger nåt om företagets kvalité.
Rent montagemässigt spelar det ingen roll.
Men är en firma medlem så vet man att avtalsenliga löner , pensioner , mm med största sannolikhet följs.

Många av dagens industrier där andra företag är inlånade eller driver projekt, har som krav att elfirmorn är medlem i Eio

Då jag är personligen bekant med SAMTLIGA "elfirmor" i och runt min hemort kan jag utan minsta tvekan säga att här är det ingen som helst skillnad på kvalitet mellan medlemmar och icke medlemmar. Ca 20 % tycker att dom kan ha mer nytta av pengarna än att skicka dom till EIO, för det är inte gratis och nyttan kanske inte så stor. Samt jag har aldrig sett att en beställare/kund satt som krav att man ska vara med i EIO.

Man får göra som man vill ...tur är väl det.
Otroligt att du aldrig stött på en kund/beställare som har krav på Eio- medlemskap.
Många större företag har som policy att endast ta in företag som tecknat kollektivavtal. Eio har tecknat avtal med sef (svenska elektriker förbundet)

I stort sett alla som inte är med i EIO har även dom tecknat avtal med SEF, det heter hängavtal och är exakt samma avtal som EIOs medlemmar tecknar. Så att icke EIO företag skulle använda icke fackanslutet folk är helt fel. Det är en mycket, mycket liten del av elektrikerna som inte är fackligt anslutna, därför har i princip alla elfirmor ett kollektivavtal tecknat med SEF.

Hängavtal med elfacket är inte samma sak som EIO...

Aldrig fått det kravet på mig...

Jag får krypa till korset ... Jag hade fel.
Har man hängavtal med facket så följer man ju kollektivavtalet.
Det är ju det som vissa företag har som krav inte att man är medlem i Eio

Så är det om man inte är påläst innan man svarar .........Sorry

Jag kan ha totalt (!) fel, men jag har för mig att EIO-företag brukar ses som seriösa elfirmor. D.v.s. att det inte finns några oseriösa företag som är medlemmar.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.