Jag har ett sovrum där vägguttagen är ojordade. Innanför finns en inbyggd garderob på c:a en kvadratmeter som helt saknar elinstallation.

Nu är frågan: Anses garderoben vara ett eget rum eller en del av sovrummet?

Med andra ord: När jag idag vill ha ett vägguttag i garderoben (för att kunna ha en lampa där), ska det då vara jordat eller ojordat?

Är den upptagen som klädkammare eller på annat sätt som ett eget rum på ritningen? Annars skulle jag säga att det är fast inredning i sovrummet. Blir då reglerna för ändring i bef installation.

OK, huset är över 50 år gammalt och jag vet varken om eller var ritningen finns...

Kan dock nämna att sovrummet exklusive garderob är rektangerlärt till formen och att väggen mellan sovrum och garderob är lika tjock som övriga inneväggar i huset (men den enda ingången till garderoben är via dörren från sovrummet)...

Hur nu detta ska tolkas???

Vad är problemet? Om du inte behöver jordat sätt ett ojordat uttag. Att tjafsa om 'nyinstallation' och regler därefter är bara trams när det gäller ett så litet befintligt utrymme som dessutom utan problem kan betraktas som 'isolerad miljö'.

I vilket fall, finns det jord i dosan du drar från så dra med den.

Och bara för att krångla till det, är det inte lämpligare med en fast monterad belysning i en garderob/klädkammare? Lampa som kan ramla ner och i garderober finns mycket brännbart.

Protte

Sätt ett ojordat uttag. Eftersom man lätt kan föra in jord i den isolerade miljön (Förlängningskabel)

Gör som protte säger, eller sätt en klassisk "garderobsarmatur" som tänds när du öppnar dörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.