2 830 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Felaktiga Felkoder
Sida 1 av 2
Ibland förutsätter man HELT FELAKTIGT att saker ligger till på ett visst sätt.
I lördags morse stod LLVPn tyst och kall. Alla lampor lyste normalt, men för övrigt dött.
Läste ut felkoderna, mycket riktigt: H16, vilket vanligen betyder att kompressorn lagt av. IGEN. GRRR. Snöstorm där ute dessutom..
På eftermiddagen: Den fina dammsugaren startar, men stannar omedelbart. Filterlampan lyser. Påsbyte, filterbyte, inget hjälper. GRRRR i kvadrat. Tittar misstänksamt på vägguttaget, men där sitter en nattlampa och lyser klart. F-rbannade damsugare. Trasig IGEN.
Fram med en annan dammsugare. Den funkar inte heller!
165 V i vägguttaget pga löst huvudsäkring vilket passerat i övrigt oförmärkt hela dagen.
Helt plötsligt fungera allt igen förutom en av vattenpumparna, men det var ju inte så förvånande att motorskyddet hade löst ut.
Vad jag vill ha nu: En liten modul med tre lampor för centralen som talar om att alla tre faserna ligger inom toleransen och ev piper när dom inte gör det. Finns det?
I lördags morse stod LLVPn tyst och kall. Alla lampor lyste normalt, men för övrigt dött.
Läste ut felkoderna, mycket riktigt: H16, vilket vanligen betyder att kompressorn lagt av. IGEN. GRRR. Snöstorm där ute dessutom..
På eftermiddagen: Den fina dammsugaren startar, men stannar omedelbart. Filterlampan lyser. Påsbyte, filterbyte, inget hjälper. GRRRR i kvadrat. Tittar misstänksamt på vägguttaget, men där sitter en nattlampa och lyser klart. F-rbannade damsugare. Trasig IGEN.
Fram med en annan dammsugare. Den funkar inte heller!
165 V i vägguttaget pga löst huvudsäkring vilket passerat i övrigt oförmärkt hela dagen.
Helt plötsligt fungera allt igen förutom en av vattenpumparna, men det var ju inte så förvånande att motorskyddet hade löst ut.
Vad jag vill ha nu: En liten modul med tre lampor för centralen som talar om att alla tre faserna ligger inom toleransen och ev piper när dom inte gör det. Finns det?
Vet inte hur kännsliga de markeringar som vissa av de nya mätarna har.
Grymt smidigt va det iaf när jag kom på att det syndes om en fas va borta.
Grymt smidigt va det iaf när jag kom på att det syndes om en fas va borta.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Ja ni Gutar, vilka problem.
Finns elmätare från Elektro gavassi (något italienskt) med RS 485 kommunikation som kan redovisa det mesta om inkommande el men kostar väl en 4-5 tusen, har funnits i ELFA.
Enklare kan väl vara tre topplikriktning, spänningsdelare ner till ca 15-20 volt, komparator som ställs lagom lågt. Kom ihåg att ha 3 strömförsörjningar.
Protte
Kökslyset kanske skulle vara 3-faskopplat.
Finns elmätare från Elektro gavassi (något italienskt) med RS 485 kommunikation som kan redovisa det mesta om inkommande el men kostar väl en 4-5 tusen, har funnits i ELFA.
Enklare kan väl vara tre topplikriktning, spänningsdelare ner till ca 15-20 volt, komparator som ställs lagom lågt. Kom ihåg att ha 3 strömförsörjningar.
Protte
Kökslyset kanske skulle vara 3-faskopplat.
den mätaren (televent) vatenfall satte upp hos hig har 2 st indikatorer i displayen, längst till vänster står lodrätt L1, L2, L3 med fet stil, dessa verkar bara indikera spänning i faserna, och om jag tar ur en säkring och får backspänning genom elradiatorerna så lyser fortfarande alla faserna, men längst upp i mitten på displayen står det L1L2L3 igen, fast vågrätt, och detta indikerar fasföljden, och om den inte är rätt (trasig säkring) så slocknar denna indikator. vänder man fasföljden står det L3L2L1 istället!
Säkra upp huvudsäkringarna så att de håller istället
Annars finns det underspänningsskydd som löser ut om någon fas försvinner. Eller sätt två reläer med 400V spole där du kopplar ena på R+S och den andra på S+T sen en tändtråd genom båda som tänder en lampa. Om någon fas försvinner så slocknar lampan.
Har använt denna för att skydda maskiner några gånger PDF-produktblad, en fas-vakt med minnesfunktion.
Har för mig den kostade några hundralappar.
Annars som några nämnt många nya elmätare indikerar om det saknas en fas.
Har för mig den kostade några hundralappar.
Annars som några nämnt många nya elmätare indikerar om det saknas en fas.
Den där var ju ganska käck. Synd att den inte skickat ut ett SMS när det blir fel. Tänk att kunna sitta på en bättre bjudning och direkt få veta när det blir fasfel hemma!FrittDrag_II skrev:
Ja, fast nu börjar det bli mer kul än vettigt. 
Elbolaget här skickar för övrigt ut meddelande via SMS när det blir strömavbrott. Lampan slocknar, och strax kommer det ett SMS som talar om att det är mörkt.
Faktiskt inte så tokigt då man dels får veta att dom vet, dels att man får en tidsuppskattning för reparationen. Dock kan det ju vara lite irriterande kl 02:37 på morgonen..
Elbolaget här skickar för övrigt ut meddelande via SMS när det blir strömavbrott. Lampan slocknar, och strax kommer det ett SMS som talar om att det är mörkt.
Faktiskt inte så tokigt då man dels får veta att dom vet, dels att man får en tidsuppskattning för reparationen. Dock kan det ju vara lite irriterande kl 02:37 på morgonen..