B
Cylinda 7-11, en hällspis.

Koppla du som du tänkt och fått råd om tidigare.
En fas till 1-2, nästa fas till 3, nolla till 4-5 så blir det säkert bra.

Det verkar finnas två typer av den spisen, A521-E72 för 230 V och A522-E72, 400 V. Är det en 230V-modell så ska det vara 1x230V 20A eller 3x230V 16A dvs de inkopplingsvarianter som visades på ditt ex. 400V varianten går att köra på 2 eller 3 faser och har förmodligen en annan inkopplingsanvisning.

Slugge skrev:
Vad jag kan se iaf enligt bilderna du lagt upp kan du koppla den enfasigt, dvs fas+nolla och detta är enda sättet om du inte vill dra nya trådar. Men detta faller på att du har för klena trådar.

Hur gör du snaggletooth för att koppla detta med 2 faser + nolla, detta förstår jag inte, men jag är inte expert, kanske något jag missat? Om det går att koppla den 2 faser + nolla är det kanske bästa sättet bara konstigt att det inte anges isf, det brukar finnas som alternativ ibland.
Vad är det för spis?
Av kopplingsschemat att döma så är elementspänningen 230V, alltså borde man även kunna koppla den på 2 faser t.e.x. ena fasen till L1 och den andra fasen till L2 byglad med L3, men som jag nämnde i ett tidigare inlägg så borde den som sålt spisen kunna bekräfta detta för säkerhets skull.

Spisen bry sig förmodligen inte hur många 230V-faser som kopplas in (om det är 230V-modellen). Tre är optimalt och kan man hitta nån kombination där en fas orkar driva två av plintarna med 16A utan att proppen går så funkar säkert det precis lika bra. Man får väl ge f@n i att dra på alla plattor på max på en gång.

Ska inte säga att jag inte tycker den logiskt sett borde funka på 2 faser, menar bara att det brukar stå i kopplingsschemat då de flesta äldre spisar går att koppla 1-2 och 3-fas samt följa med en bygel för 2 plintar, gör det detta? Kanske sitter 2 under nollans..
En sak som däremot är säkert är att om det händer något med spisen och du kopplat den felaktigt själv så har de knappast några skyldigheter om den går sönder. Men ta kontakt med cylinda samt inköpsstället och kolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.