pellefant
pellefant: heter elektrikern Molgan i förnamn? http://www.dn.se/nyheter/sverige/skyllde-pa-molgan-friades-1.794097
15 svar · 3,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Det är en plugin som du installerar som en vanligt program. Därefter hamnar armaturerna automatiskt i Dialux. //Patrik
17 svar · 5,1k läst
electrocuted
electrocuted: hur ska dom veta att det är dödsfällor när dom gjort så i alla år och ej heller förstår sig på hur el fungerar utan påstår av ren hävd att N&PE är samma sak?? och försöker man förklara så kommer det genast: Äsch, nu överdriver du allt.. du får la inte va så känslig.. nääää de e la inge fara
23 svar · 2,6k läst
P
-PC-: Tackar för alla svar! Nu vet man lite mer:) Suveränt forum!
37 svar · 15,2k läst
prototypen
prototypen: Ampern har väl inte så mycket med det att göra men tråden kan tillåtas att vara mycket hetare då den är kort och tjock. Protte
8 svar · 2,0k läst
MB77
MB77: Det är väldigt många spottar, 1st/per m2. Risk för att det ser plottrigt ut.
2 svar · 1,6k läst
M
magnus.andersson: i sverige är36 - 38 graders ljuskäller de vanligaste, där efter följer 24 graders..
4 svar · 1,4k läst
Ifö
Ifö: Hoppas att h*n har anlitat en fackman (efter fyra månader), JFB är ju rätt viktig.
9 svar · 18,2k läst
M
magnus.andersson: ofast så beror det på att man haft dålig kontakt mellan lamphållaren i armaturen och ljuskällan stift. Det blir ljusbågar, som sotar stiften / bläcken i lamphållaren och man får ännu sämre kontakt. Ofta är det en kombination av taskig lamphållare och kina lampor..
1 svar · 824 läst
M
magnus.andersson: HF donen fungerar när det är kallt.. ofta till -20 grader. Däremot brukar T5 lysrören ha svårare att klara av kylan.. fast om man har -20 grader i köket, är nog inte det största problemet att lysrören lyser svagt! :)
7 svar · 4,1k läst
M
magnus.andersson: jag hade bytt ut ringkärnan till en liten elektronisk transformator. Hur man än vrider och vänder på det kommer en ringärna alltid att ha en litet surrande ljud.
11 svar · 3,7k läst
·
M
magnus.andersson: Och jag håller med båda skribenterna ovan. Enligt gamla hederliga blåboken går ju en lågvoltsinstallation med elektronisk / konventionell transformator under starkströmsföreskrifterna..
19 svar · 4,3k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] tyckte det var det bästa förslaget hittils.. då blir det lite simplare anläggning också.. en fas från sensorn och en obruten fas in på varsin pil på brytarn, och tändtråd till lampan ut från L
15 svar · 5,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Byggaren som stod här i blöt betong och körde sin 3-fas vibb ville inte ha JFB, för då funkar det inte :eek:. Men det fick han i alla fall..
29 svar · 5,7k läst
H
H: Skulle det funka med denna?: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=349596&search_page= Inbyggnadsmottagare med funktioner som AV / PÅ samt DIMMER. LWMR-210 kan också kopplas mot elektronisk transformator (med vis reservation) då vi har svårt att gå i god för alla typer av transformatorer som säljs på marknaden, tester visar att det generellt går bra. Samtliga sändare /
11 svar · 1,9k läst
J
jonas_loof: mobilladdare brukar kunna spöka till det.. det är ju inte så många som uppfyller EMC-direktivet.. =) CE = Chines export..
5 svar · 937 läst
snaggletooth
snaggletooth: Om det är blandat 1-fas & flerfasbelastningar ska det vara JFB ja, annars inget krav.
24 svar · 2,5k läst
F
FRS05: Puckot, det vill säga jag, borde ha fixat det. Elektrikern var här idag och givetvis var dimern något otroligt stor så den gick inte in i ena hålet. Så nu blev det en dimmer till takbelysningen och ingen dimmer till bänkbelysningen. Men det är inte svårt att byta till en dimmer där om jag vill ha det, och som sagt mitt fel alltihopa:).
5 svar · 1,0k läst
S
Slugge: Vanliga sockerbitar funkar väl om man ska skarva bara 2 ledare, men ofta är ju fallet att du vill skarva fler än så så därför sållar de bort sig själva. Finns ju kopplingsplintar liknande sockerbitar där man kan skarva fler ledare men då är priset troligtvis ett annat. Maxwell, inte helt ovanligt att gamla elektriker skyr Wagos produkter, de kan bara använda det de är vana vid och
5 svar · 16,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Täcker utrymmet hela vägen från rörutloppet till kopplingsplinten och att det förhindrar beröring så ska det vara ok. Annars så skulle ju vägguttag, strömställare, ljusarmaturer m.m. med öppen baksida inte heller vara godkända!
19 svar · 4,0k läst
prototypen
prototypen: [citat] Det enda han vinner på det är att man kan mecka med kabelstumpen genom gargeväggen. Ska vi hårddra det hela så behövs en brytare för huset jämte den för garaget. Uttrycket tårta på tårta kanske passar här. Protte
13 svar · 995 läst
prototypen
prototypen: [citat] Nja, man vet ju aldrig. En stor kortslutning med en massa kA och induktans, är man då på fel sida om brytningen så kan spänningen skena iväg. Protte
8 svar · 14,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: på www.eio.se kan du söka efter elektriker. Annars typ www.hitta.se osv.. Eller fråga nån granne/kompis som renoverat.
1 svar · 2,0k läst
I
injonil: [citat] Hmm. Vid närmare eftertanke var det nog större topp-klämmor jag använde. Jag är inte säker på att jag vet vad det är för skillnad på ubåtar och toppklämmor :o
19 svar · 3,8k läst
S
sjönära: [citat] ok då får man bara hålla tummarna för att de håller. Menar du att de kan ge f mkt ström så de lägger av i förtid?
6 svar · 5,8k läst
·
pellefant
pellefant: jfbna brukade "bara" vara specade ner till -25°
14 svar · 2,1k läst
GK100
GK100: Högsta värde beror på kretsen man mäter på, om man ska vara noga. Generellt blir det då: Uppmätt < (Zmax - Zför) / 2. I praktiken blir det som Rrrrr nämner att om någon mätning avviker kraftigt får man söka vidare på den.
6 svar · 2,4k läst
Ifö
Ifö: Han kanske retrofittar T-Fordar... ;) EDIT: Bra jämförelse Windows vs kundvänlighet.
30 svar · 2,9k läst
·
N
NyfikenVit: Messerschmitt... Frågan gällde om 16 mm studsarna på apparatdosan medvetet var gjorda för att kunna koppla på 20 mm VP-rör på det sättet jag beskrev (av dimensionerna att döma ligger det nära till hands att tro det). I så fall anser jag det vara "rätt material". Men är det inte tänkt att funka så skaffar jag naturligtvis andra apparatdosor.
10 svar · 6,8k läst
electrocuted
electrocuted: jag har monterat 3 lättmetallådor intill varandra ute på en ladugård och tyckte det var fina grejer att jobba med. men flänsar och förskruvningar fick man köpa till, så det blir dyrare än plastkapslingar, men samtidigt håller de ju i 100 år också.. de lådorna jag tog ner på den ladugården hade troligtvis suttit där sen slutet på 30-talet, utomhus! men det var ingen ide att
14 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.