5 946 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Dra kabel till 230 spottar!
Med baktejpat menar jag att jag hade EKK framdraget till varje spott som bara krävde nolla och tändtråd, då tog jag den oskalade jorden och böjde bak den där skalningen av kabelskyddet slutade och lindade eltejp hela vägen till jordledaren slutade.
Hoppas du förstår, är de ok lösning eller måste det vara kabelskor på jorden?
Hoppas du förstår, är de ok lösning eller måste det vara kabelskor på jorden?
Nja, helst ska jorden kopplas vidare med en toppklämma även om den inte används just där. Och som sagts tidigare ska man använda temperaturtålig kabel eller trä över skyddsslang (brukar följa med en del armaturer) på ledarna, men det beror ju även på vad tillverkaren föreskriver.
Vilken tillverkare rekommenderar EKK till sin spotlight?
EKK går oftast inte att ha i en infällnads låda.
90 grader´s kabel eller mer, se bruksanvisning.
EKK går oftast inte att ha i en infällnads låda.
90 grader´s kabel eller mer, se bruksanvisning.
Jag har nog fått ett problem 
MIn installation gäller montering av spottar utomhus i min underpanel. Jag har satt dosor på väggen inne i "tunneln" som blir längs med husväggen när man slår underpanel och från dessa dosor sedan vidare till spottarna, två spottar från varje dosa. Jag har alltså ingen inbyggnadshink då det är 30cm fritt bakom och åt sidorna i "tunneln". Jag har dessutom böjt bort kopplingsdosan på spotten bort från lampan, ca 10 cm, kan inte tänka mig att det blir någon värme där som kan skada kablarna?
MIn installation gäller montering av spottar utomhus i min underpanel. Jag har satt dosor på väggen inne i "tunneln" som blir längs med husväggen när man slår underpanel och från dessa dosor sedan vidare till spottarna, två spottar från varje dosa. Jag har alltså ingen inbyggnadshink då det är 30cm fritt bakom och åt sidorna i "tunneln". Jag har dessutom böjt bort kopplingsdosan på spotten bort från lampan, ca 10 cm, kan inte tänka mig att det blir någon värme där som kan skada kablarna?
Redigerat:
Jaha är det utomhus det förändrar ju saker!
'sims' kallas den lådan (tunneln) som blir
De flesta spottar för utomhusbruk behöver ingen box, de brukar också gå bra att använda kabel typ EKK. Det blir ju en helt annan kylning utomhus och (framförallt) oisolerat
Se bara till att du köper spottar som är godkända att sätta utomhus och utan låda, inga problem att hitta sådana.
'sims' kallas den lådan (tunneln) som blir
De flesta spottar för utomhusbruk behöver ingen box, de brukar också gå bra att använda kabel typ EKK. Det blir ju en helt annan kylning utomhus och (framförallt) oisolerat
Se bara till att du köper spottar som är godkända att sätta utomhus och utan låda, inga problem att hitta sådana.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden