M
monsterbyggare: [citat] Ja för ett hus en villa. Ej flerbostadshus alltså. Men det lär väl inte spela någon roll om man använder vare sig 25mm-32mm eller 50mm rör, det är ju inte VVS vi pratar om direkt :p
30 svar · 7,2k läst
E
elmont: Centrumlinjen på alla dosor ska vara i samma höjd, är dom inte det har man misslyckats.
1 svar · 944 läst
E
elmont: Lämna en tråd som du viker in i röret, kapa röret i höjd med plattan, "limma"ett doslock med silikon över rörutloppet men lämna lite utrymme på undersidan locket så ev vatten bakom locket kan rinna ut. När du sedan ska skaffa bubbelbad använder du tråden för att dra in en EKK som du på ett bra sätt kan ansluta i kopplingsboxen på karet
3 svar · 8,0k läst
·
Ifö
Ifö: Funkar bra. Finns massor med trådar som påpekar att LED funkar som punktbelysning men inte som generell allfrekvensbelysning.
1 svar · 4,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=328368&category_id=2172&search_page= dra bort c:a 250:- från det priset om du känner någon som kan handla från grossist
1 svar · 1,1k läst
E
elmont: Ja, böjar finns.
28 svar · 7,8k läst
prototypen
prototypen: Jodå lysdioder är monokroma, vita är egentligen blå eller ultravioletta med fosfor på insidan, det är fosforn som lyser när den bestrålas med UV ljus. Protte
30 svar · 7,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Då är det ingen enfasspis utan en spis om kan kopplas om mellan en- och trefas. Det är en annan sak.
9 svar · 5,2k läst
C
Cenedra Nyberg: [citat] kan anis16 förklara för oss vad detta betyder ? "Så alternativen är Y (med nolla) eller D koppling altså" kändes oklart lr oavslutat utan bekräftelse :-)
7 svar · 8,6k läst
·
Rrrrr
Rrrrr: Du kan sätta lågenergilampor. Men ta max-effekten som står på den och dela med hälften så borde du vara säker.
9 svar · 6,0k läst
mr.Ola
mr.Ola: I en norsk installation jag jobbade på 2003 så var väggarna mellan 2 lägenheter enkelisolerade vilket förde med sig att vi fick lägga öppen installation mot dessa väggar på grund av att dosorna från de 2 sjukrummen annars skulle hamna kant i kant med varandra med överhörning mellan rummen som följd!
4 svar · 1,0k läst
Ifö
Ifö: Nu har jag skummat arbetet. Verkar tämligen välgjort med översiktligt god källkritik. Det verkar alltså inte finnas några rejäla belägg för att potentialutjämna t.ex. armering, ur ett personskyddsperspektiv. Författaren påtalar risken med vagabonderande strömmar som kan orsaka magnetfält, men samtidigt finns det inga egentliga belägg för personskador av dessa magnetfält. Man kan
11 svar · 1,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Inget annat föreskrivs i regelverket än att ledningar ska vara förlagda för att minimera skada och åverkan. Jag kan inte se att förläggning bakom fasaden skulle vara värre. Möjligen att ingen förväntar sig elledningar där. ;) Å andra sidan finns det andra skäl till att man aldrig gör så. Kondensproblem är ett. Fina köldbryggor i dina annars välisolerade väggar. Onödigt med
1 svar · 2,3k läst
T
TuXy: Kurtivan: Japp precis, det passar fint då jag inte har satt dit en list än, så det kan faktiskt bli riktigt diskret om man gör som du skrev! Tack för tips! Ifö: Jag kan förvisso hålla med dig om att man egentligen borde hugga upp väggen och lägga ett nytt rör och sen spackla igen allt igen :) Men så kul tänkte jag faktiskt inte ha då jag precis spacklat och målat just den väggen.
43 svar · 12,1k läst
E
erber: Hmm....Rrrrr tror nog du har rätt. Luddigt är väl bara förnamnet. Fast efter ha läst rätt mycket på elbutik.se hemsida så borde man vara luttrad. T.o.m elektrikern jag anlitar tycker mångar gånger man krånglat till det rejält vad gäller produktbeskrivningar. Tacksam ändå för svaren. /Erber
4 svar · 1,3k läst
M
Mats: Och så försvann det en del som inte hadde med saken att göra igen
12 svar · 1,4k läst
fresve
fresve: [citat] Det finns ju redan.. FInns en annan tråd om detta.. Tll det priset.. :)
12 svar · 1,6k läst
S
storkarp: foxmulder. om jag tänker förskolenivå :-) så tänk på en 40 wattslampa. 40 watt när den är tänd allstå eller 0,04 kwh per timme. Solcell 500 watt = 0,5 kwh per timme under idealiska förhållande d.v.s. tillräckligt stark solstrålning.
3 svar · 1,7k läst
Ifö
Ifö: [citat] Se där, då hade man tur...;)
6 svar · 8,9k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Såg en kort varmvit LED-lampa på ca 2 W på Elkedjan idag. Dyr som kvicksilver dock. 275 spänn.:eek:
10 svar · 4,5k läst
·
D
danielr112: Tack för svaren!
3 svar · 831 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: En bild på lindningarna med beteckningar: http://www.akron.se/images/Lindning_enhast.gif //Patrik
2 svar · 1,0k läst
B
brevik: Tack för svaren. Grannen som är elektriker var över igår. Efter 15 minuter satt det 3st uttag monterade på väggen (1-fas) och taklampan installerad och lampknapp :) Skönt att det är klart. El är något man kanske helt enkelt inte ska pilla med om man inte vet exakt vad man gör (som jag).
10 svar · 2,2k läst
·
J
jerk: Ja den är dyr men den kan en hel del roliga saker. Den behöver en nätverks kabel ansluten som man programmerar den med sedan går resten via radio när man trycker på knapparna.
6 svar · 973 läst
R
roru: [citat] om du menar längst in,där spetsen på säkring ska va...det ser ut som mörkgrön,men det är nog blå..ser inte så bra...=) har även börjat titta på vanliga spisar.. har tittat på 60cm glaskeramiksspisar med varmluftsugnar på230v...men när man går in på produktbladen,så står det att de ska ha 25a säkringar...fan..måste man skaffa en vedspis...
26 svar · 4,6k läst
·
S
SaabAero: [citat] I dom allra flesta branscher förekommer hiskeliga prispåslag, om inte annat på reservdelar. Just klädbranchen är lite speciell då man kan ta ordentligt betalt för "det senaste" eller för en viss logga på tvättlappen. Vissa är beredda att betala extra för dendär loggan för att det är så fantastisk kvalité eller design. Lite så är det tydligen även i elbranschen;) Nog
26 svar · 4,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Ja, det överslaget kommer ju nära nog, och det är säkert konstruerat precis som du skrev. 50% duty cycle på choppern och pang på den helvågslikriktade nätspänningen. Man förstår ju att dom vill hålla ned kabellängderna med dom flankerna, stigtiderna ligger på 0.9 us. Strömmen ja.. den ser ut som man kan förvänta sig, följer lågfrekvensen väl. Lite spikar vid de snabba
23 svar · 9,5k läst
·
Ifö
Ifö: [citat] En stor andel av Sveriges befolkning klarar sig på enfas till spisen och en - inte negligerbar - del av den populationen måste bestå av huvudstadens kändiskockar. Håll ut, du klarar dig!;):)
4 svar · 1,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: Vi har några gånger satt liknande sån där list (hide-a-lite) under lavarna. De blir fin mysbelysning.
1 svar · 1,6k läst
E
elmont: Folk kanske pekar på elektrikern just för att han vet vart trådarna ska gå, INGET är svårt om man bara kan, men kan man inte är även det enklaste oövervinnligt ;)
15 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.