5 524 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
13 A, är det verkligen OK ??
Sida 1 av 2
hej!
Frågade min elektriker om 13A säkring (för att kunna köra max på 1.5mm2, och han sa att "det sätter vi aldrig", 10 eller 16 A gäller...
är det utanför svensk standard att ha 13A?
det vore ju onekligen väldigt smidigt att byta några av de 10A som sitter mot 13A....
Frågade min elektriker om 13A säkring (för att kunna köra max på 1.5mm2, och han sa att "det sätter vi aldrig", 10 eller 16 A gäller...
är det utanför svensk standard att ha 13A?
det vore ju onekligen väldigt smidigt att byta några av de 10A som sitter mot 13A....
hej, nja, inte direkt ofta, men man får ju tänka på det, kökets går ibland, vattenkokare, micro och kaffebryggare på samma.. ej bra. 
tänkte mest att i de fall det är möjligt, (har väl med förimpendansen och kabellängd att göra antar jag?) så skulle det ju vara smidigare med 13A.
tex så är ju många kompostkvarnar 2200 w eller 2500 w, det kan ju klaras med 13A, utan att behövar "uppgradera" till 2,5mm2.
frågan är, vad ska man visa/säga till elektrikern för att han ska kolla mer noga om 13A funkar? de verkar köra det enkla och bara säga 10A max på 1,5mm2.
tänkte mest att i de fall det är möjligt, (har väl med förimpendansen och kabellängd att göra antar jag?) så skulle det ju vara smidigare med 13A.
tex så är ju många kompostkvarnar 2200 w eller 2500 w, det kan ju klaras med 13A, utan att behövar "uppgradera" till 2,5mm2.
frågan är, vad ska man visa/säga till elektrikern för att han ska kolla mer noga om 13A funkar? de verkar köra det enkla och bara säga 10A max på 1,5mm2.
hmm.. om kabeln ligger i rör som ligger i isoleringen på vinden, grymt varmt där uppe på sommaren (iof är rören skyddade av isoleringen) svårt att garantera max 25 grader där.. så då är det nog rökt.
Hager har ju 13A i C.
får nog bli att konvertera några grupper till 2.5mm2, eller kanske ännu enklare att dela upp en befintlig grupp i två. får nog bli det senare.
Hager har ju 13A i C.
får nog bli att konvertera några grupper till 2.5mm2, eller kanske ännu enklare att dela upp en befintlig grupp i två. får nog bli det senare.
Ni måste väl fatta att vore det så enkelt att man alltid kunde använda 13 A och 1.5 mm2 skulle alla elektriker alltid använda det. Det är ju ingen nyhet med 13 A säkringar dom har funnits i marknaden sedan minst 70 talet, men kanske inte känt av gemene man. Dock rätt välkänt i yrkeskretsar.
13A ser jag som lämpligt främst för 2.5mm2 grupper som har för lång ledning för 16A, då kan det ju vara smidigt att slippa ta steget ner till 10.
i 1.5-grupper får man vara ytters restriktiv med användningen, men det är tillåtet, under rätt förhållanden ska dock tilläggas, och just vad rätt förhållanden är kan vara svårt för amatören att avgöra.
jag har 13A till motorvärmaruttag blandannat.
i 1.5-grupper får man vara ytters restriktiv med användningen, men det är tillåtet, under rätt förhållanden ska dock tilläggas, och just vad rätt förhållanden är kan vara svårt för amatören att avgöra.
jag har 13A till motorvärmaruttag blandannat.
ja, nog låter det lite för bökigt, inte konstigt elektrikern sa att "det använder man INTE"... för de slipper ju räkna då.. vilket de knappt gjorde sålänge det var inom ett hus och kabellängder under 100 m som han sa...
Enligt svensk standard max 10 A - 1,5 mm2 samt max 16 A - 2,5 mm2.
Sen kan man ju i vissa fall frångå detta och räkna istället, och då ligger 13 A med B-karakteristik närmst till hands, men denna löser ju snabbare för överlast så ligger du konstant på gränsen kan det vara ett alternativ, har du spänningstoppar funkar nog 10 A C bättre.
Ligger man så högt i belastning är 16 A ett bättre alternativ, eller fördela belastningen på fler grupper.
Sen kan man ju i vissa fall frångå detta och räkna istället, och då ligger 13 A med B-karakteristik närmst till hands, men denna löser ju snabbare för överlast så ligger du konstant på gränsen kan det vara ett alternativ, har du spänningstoppar funkar nog 10 A C bättre.
Ligger man så högt i belastning är 16 A ett bättre alternativ, eller fördela belastningen på fler grupper.
en lite reflektion, hur kommer det sig att förlängningskablar på 1.5 mm2 klarar 16A ? har det nåt att göra med att det är mindra trådar i och att det ligger öppet?
(kanske inte alla, men oftast de som är för utomhusbruk)
(kanske inte alla, men oftast de som är för utomhusbruk)