Hej
Vi plockade ner vår strömbrytare för att installera en dimmer, dimmern hade hade tre ingångar och ut från väggen sticker fyra sladdar. Vi misstänker att vi har fel sorts dimmer så vi ska köpa ny. Men när vi ska sätta tillbaka lampknappen som satt där innan vet vi inte hur de olikfärgade kablarna satt?? Vi provade lite och strömmen gick varje gång. Någon som kan svara på hur vi ska koppla detta????
kablarna är svart, blå, brun och gulgrön. Lampknappen vekar ha 6 olika ingångar.
STORT tack för eventuella svar.
Vi plockade ner vår strömbrytare för att installera en dimmer, dimmern hade hade tre ingångar och ut från väggen sticker fyra sladdar. Vi misstänker att vi har fel sorts dimmer så vi ska köpa ny. Men när vi ska sätta tillbaka lampknappen som satt där innan vet vi inte hur de olikfärgade kablarna satt?? Vi provade lite och strömmen gick varje gång. Någon som kan svara på hur vi ska koppla detta????
kablarna är svart, blå, brun och gulgrön. Lampknappen vekar ha 6 olika ingångar.
STORT tack för eventuella svar.
Förmodligen så kan du tända och släcka på 2st ställen. Ta den svarta och sätt den där det står ett(p) och den blå och brun kan du sätta på andra sidan dör du förmodligen har en pil eller liknande. Vet inte hur gammalt huset är för om säkringen löser igen så prova att byta den svarta mot den bruna då denna färg är fas i dagsläget. Den grön/gula har förmodligen inte varit inkopplat men om du hittar ett jord tecken så skall den sitta där.
brun till L
Gröngul till B eller X
Blå till den andra B eller X
Svart till pil.
Så kan det vara.
Men ta en bild...
Gröngul till B eller X
Blå till den andra B eller X
Svart till pil.
Så kan det vara.
Men ta en bild...
Det ser ju ganska nytt ut, om standard stämmer så borde trådarna vara enligt följande:
Brun - fas
Blå - neutral
Grön/gul - jord
Svart - tändtråd
Sen kan man ju fråga sig varför man drar jord till en strömställare, kan inte se något behov av detta..
Brun - fas
Blå - neutral
Grön/gul - jord
Svart - tändtråd
Sen kan man ju fråga sig varför man drar jord till en strömställare, kan inte se något behov av detta..
färdig dragen slang, med 4 kablar i.
Bra att det är nolla och jord me, enkelt att tatta en kabel där ifrån....
Bra att det är nolla och jord me, enkelt att tatta en kabel där ifrån....
Att man ska gå ut med en kabel från strömställaren eller hur menar du..? Verkar ju ganska onödigt, men kommer nu slangen fördragen som du sa så är det väl förklaringen.
Nollan kan ju användas i den dosan, så den ser jag inget konstigt med,
Nollan kan ju användas i den dosan, så den ser jag inget konstigt med,
Slugge skrev:
det kan vara bra om man ska vidare där ifrån i framtiden.
eller montera ett vägguttag strax under, eller likn.
Klicka här för att svara
