5 524 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
13 A, är det verkligen OK ??
Om en förlängninskabel är märkt 16A betyder det att den ska klara MAX 16A och det är inte alls säkert att den är ok om förutsättningarna inte är optimala. Alla "apparater" brukar vara märkt med den maximala belastningsförmågan och det innebär sällan att man alltid kan belasta "apparaten" till max, det är förutsättningarna i just det enskilda fallet som avgör. Att anslutningsledningar kan vara av klenare area beror i första hand på att dom "hänger" fritt i luften och får maximal kylning samt att det är sällan att man under nån längre tid belastar "maskinen" maximalt.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
tycker man att det är säkert ok med 13A å chansar
så kan den chansningen bli j-t dyr
man tar det säkre före det osäkra
en infälld installation ser man junte vart den går å utvändig likaså
eller hur den klamrats fast ( missa en gång med hammarn=tunnasre kabel)
så är risken mycket större
fast har man förlagt själv kortare sträckor m.m.
så är det under sådana omständigheter möjligt att säkra med 13A
däremot att säkra upp å hoppas.......*L* det gör inte många
så kan den chansningen bli j-t dyr
man tar det säkre före det osäkra
en infälld installation ser man junte vart den går å utvändig likaså
eller hur den klamrats fast ( missa en gång med hammarn=tunnasre kabel)
så är risken mycket större
fast har man förlagt själv kortare sträckor m.m.
så är det under sådana omständigheter möjligt att säkra med 13A
däremot att säkra upp å hoppas.......*L* det gör inte många
1,5 mm2 kabel i sig själv klarar ju 16A utan problem. Sen är det ju hur den ligger förlaggd som avgör hur mycket man bör belasta den.
Ligger den väldigt varmt eller innesluten på någon del av dess förlängning så drar det ju ner hur man ska belasta den.
Sen beror det också på om man har dvärgbrytare eller diaz-säkring. Dvärgbrytare klarar en högre ström/area.
Dvärgbrytare klarar 13A FK i rör max. temp. 30gr enl. dimensioneringsprincipen.
Ligger den väldigt varmt eller innesluten på någon del av dess förlängning så drar det ju ner hur man ska belasta den.
Sen beror det också på om man har dvärgbrytare eller diaz-säkring. Dvärgbrytare klarar en högre ström/area.
Dvärgbrytare klarar 13A FK i rör max. temp. 30gr enl. dimensioneringsprincipen.
Du får ju räkna efter det som står, du kan inte utgå från att det inte stämmer, sen så är det givetsvis alltid marginaler i alla svenska regelverk. Men 13 A är en nödlösning, ligger du så högt i belastning är det bättre du delar upp lasterna på fler grupper eller drar 2,5mm2 avsäkrat 16 A i min mening.
Ja det är väl precis det jag tycker.Slugge skrev:
Ja det är lite det jag är ute efter.
Alla dimensioneringhjälpmedel är väl uppbyggda så? Tar man inte med marginaler, korrektionsfaktorer och allt sånt, är ju tabellverken inte mycket värda.
Du kan vara lugn över att åtminstone jag inte är någon förespråkare för 1,5 mm2 och 13A.
Jag ville bara säga; att jag tror att marginaler redan är medräknade.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 905 inlägg
SS 424 14 24 säger på första sidan "får ej reproduceras" etc...
För att inte bli skjuten kan jag bara säga att en välrenommerad källa rekommenderar att 1.5mm2 avsäkras med max 10A (diazed) och 2.5mm2 med 16A. Detta trots att strömvärdet vid öppen förläggning skulle tillåta 16A resp 20A. Motiveringen är att gynnsamma tempförhållanden sällan råder för kablar av denna storlek.
Dvärgbrytare nämns inte i denna not, men samma källa uppger att minsta strömvärde för ledare (map överlast) som avsäkras med diazed 10A eller dvärg 13A i båda fallen är 13A, dvs dessa säkringar är ganska likvärdiga map att skydda ledaren mot överlast.
Detta betyder inte att en 13A dvärg alltid är ok för 1.5mm2. Det som främst skiljer dvärg mot diazed är kortslutningsskyddet - dvärg kräver högre ström, dvs kortare ledare, betydligt kortare dessutom. Sedan finns en djungel med korrigeringar av strömvärdet beroende på temp, förläggningssätt, antal FK i ett rör etc. I många fall är det faktiskt tveksamt med 10A diazed för 1.5mm2.
Nån annan får dela blyhagel med mig och berätta....frågan om 13A diazed är så pass vanlig att den faktiskt borde redas ut på forumet (om det går att göra i förenklad form), copyright till trots.
För att inte bli skjuten kan jag bara säga att en välrenommerad källa rekommenderar att 1.5mm2 avsäkras med max 10A (diazed) och 2.5mm2 med 16A. Detta trots att strömvärdet vid öppen förläggning skulle tillåta 16A resp 20A. Motiveringen är att gynnsamma tempförhållanden sällan råder för kablar av denna storlek.
Dvärgbrytare nämns inte i denna not, men samma källa uppger att minsta strömvärde för ledare (map överlast) som avsäkras med diazed 10A eller dvärg 13A i båda fallen är 13A, dvs dessa säkringar är ganska likvärdiga map att skydda ledaren mot överlast.
Detta betyder inte att en 13A dvärg alltid är ok för 1.5mm2. Det som främst skiljer dvärg mot diazed är kortslutningsskyddet - dvärg kräver högre ström, dvs kortare ledare, betydligt kortare dessutom. Sedan finns en djungel med korrigeringar av strömvärdet beroende på temp, förläggningssätt, antal FK i ett rör etc. I många fall är det faktiskt tveksamt med 10A diazed för 1.5mm2.
Nån annan får dela blyhagel med mig och berätta....frågan om 13A diazed är så pass vanlig att den faktiskt borde redas ut på forumet (om det går att göra i förenklad form), copyright till trots.
Dvärg B och diaz ger ung. samma kabellängder för utlösningvilkor vill jag påstå.
Följer man beräkningsmodellen enligt standarden så kan ingen i världen påstå att man gjort fel vid dimensionering av säkring och ledning. Vidare kan man ju alltid dimensionera mer gynnsamt än liggandes på marginalen, skulle vilja påstå att det är bedömning från fall till fall.
Själv tycker det är en onödig häxjakt mot 13A säkringar sålänge man vet vad man pysslar med när man installerar.
Följer man beräkningsmodellen enligt standarden så kan ingen i världen påstå att man gjort fel vid dimensionering av säkring och ledning. Vidare kan man ju alltid dimensionera mer gynnsamt än liggandes på marginalen, skulle vilja påstå att det är bedömning från fall till fall.
Själv tycker det är en onödig häxjakt mot 13A säkringar sålänge man vet vad man pysslar med när man installerar.
Ok, du har delvis uppsäkring av befintliga ledningar men det är även många som sätter upp ny undercentral, tex i garaget och drar nya ledningar till detta samt dimensionerar själva med hjälp bla från detta forum.
Att de sen inte FÅR göra detta är helt sant.
Men enklaste tumregeln som funkar i princip alla lägen är 1,5mm2 - 10 A, 2,5mm2 - 16 A max.
Att de sen inte FÅR göra detta är helt sant.
Men enklaste tumregeln som funkar i princip alla lägen är 1,5mm2 - 10 A, 2,5mm2 - 16 A max.
Ja precis.Slugge skrev:
Den tumregeln är riktigt bra. Då är det iaf rätt sällan man överstiger tillåtna värden av olika slag. Med 13A - 1,5 mm2 så blir det antagligen allt för ofta man passerar gränsen för värmeutveckling eller utlösningsvillkor för att det ska vara en bra tumregel.
Klicka här för att svara