undrar om någon vet,jag har lågenergi lampor hemma och när dom är avstängda så tickar dom högt(enligt mig)esten av familjen hör knappt det
men dom tickar i olika frekvens och blir tysta när dom tänds.
är det så med alla lågenergilampor?:confused:

Låter som om det är värmerörelser. Slutar det att ticka efter ett tag?

nej tickar hela tiden när lampan är släckt.har 4 st på olika platser och alla tickar.
slutar när jag tänder eller drar ur sladden

Kan det vara så att brytaren är felkopplad och bryter nollan istället för fasen? Vild gissning men om du bryter fasen så ska ju resultatet vara samma som att dra ut sladden?

det är 4 st olika brytare me,kan det vara möjligt att alla är felkopplade?

du nämnde att det slutade om du drog ur stickproppen, om det rör sig om en stickproppsansluten lampa så kan ju brytaren hamna på noll-sidan, prova att vänd på stickproppen och se om det slutar.

Luktar billiga skitlampor..

det är jordade lamputtag så det går inte att vrida men kanske testa flytta kablarna?
Rrrrr = billiga skit lampor?har priset verkligen med om det låter eller ej att göra?

Om dom tickar när strömbrytaren är avstängd så ska dom ticka även om du skruvar ur dom och lägger dom på köksbordet. Gör dom inte det så är felet i elinstallationen och inte i lampan.

det var väl det jag anade.får väl börja leta fel då hmm

Du kan ju börja med att prova slå av säkringar/huvudströmbrytaren.

Det behöver inte vara något fel.

Här kommer en tänkbar förklaring:
Spänning i tändtråden pga kapacitiv koppling kanske räcker för att ladda upp en kondensator i lampan (efter likriktning). När spänningen över kondensatorn blir tillräcklig så aktiveras något som gör att kondensatorn laddas ur, och det hörs som ett tick.
Det skulle i så fall bli tyst om du kopplar en vanlig glödlampa parallellt med lågenergilampan, eftersom glödlampan skulle kortsluta spänningen som uppstår pga kapacitiv koppling.

Hur ofta tickar det? Det kanske går att se spänningsvariationer på tändtråden med en voltmeter eller oscilloscope.

/Hasse

Hmm, en inte helt omöjligt förklaring. I en armatur har jag satt en svag ledlampa och den lyser faktiskt väldigt svagt även när strömmen är bruten.

En lösning på detta skulle kunna vara att ha en trappbrytare och koppla tändtråden till nollan när brytaren är frånslagen, vet inte om det är regementsenligt dock.

yxet skrev:
det är jordade lamputtag så det går inte att vrida men kanske testa flytta kablarna?
Rrrrr = billiga skit lampor?har priset verkligen med om det låter eller ej att göra?
Eftersom jag aldrig någonsin har varit med om att lågenergilampor tickat då dom varit avslagen så antog jag de.

Men nu då jag läst igenom mer noga så är det säkert som någon skrev att dina strömbrytare bryter nollan istället för fasen.

Det kan då bli kontiga backspänningar så att lampan har typ 40V fasten brytaren är avslagen.. då kanske lampan kan få fnatt?

Visserligen ska strömbrytaren av säkerhetsskäl bryta fasen, men för lampans skull spelar det absolut ingen roll om nollan eller fasen bryts då den inte har någon kontakt med jord.
Det är ju växelspänning och nollan och fasen byter polaritet 50 ggr per sekund.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.