14 051 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
Hur koppla 3 fas motor??
Sida 1 av 2
Hej
Jag undrar hur jag ska koppla en 3 fas motor så den snurrar åt höger på en knapp och åt vänsret på en knapp??
Har två knappar med en med NO kontakt och en NC kontakt på varie knapp..
Kommer 2 faser till handkontrollen och går ut 2 trådar till motorn..
Ena fasen går direkt till motorn..dom som kommer till kontrollen kommer direkt från säkringen
Går de att koppla med dom NO och NC knapparna jag har???
Eller måste jag ha knappar med två NO kontakter och en NC.. på varie knapp???
Vill inte de ska bli kortslutning om jag trycker bägge samtidigt
Är kanske enkelt med jag har fått hjärnsläpp=)
Tacksam för snabba svar=)
Jag undrar hur jag ska koppla en 3 fas motor så den snurrar åt höger på en knapp och åt vänsret på en knapp??
Har två knappar med en med NO kontakt och en NC kontakt på varie knapp..
Kommer 2 faser till handkontrollen och går ut 2 trådar till motorn..
Ena fasen går direkt till motorn..dom som kommer till kontrollen kommer direkt från säkringen
Går de att koppla med dom NO och NC knapparna jag har???
Eller måste jag ha knappar med två NO kontakter och en NC.. på varie knapp???
Vill inte de ska bli kortslutning om jag trycker bägge samtidigt
Är kanske enkelt med jag har fått hjärnsläpp=)
Tacksam för snabba svar=)
det går inte med enbart enpoliga NO och NC knappar utan att det blir kortis.
det du ska ha är en fram-back omkopplare, men det går även att lösa en fram-back koppling med en korsomkopplare på 2 av faserna, men då måste man ha en allpolig brytning på hela kalaset, så man kan bryta bort även den 3:e obrutna fasen, det kan va en stickpropp eller brytare.
men att kasta om faserna så snabbt som en korskopplare kommer göra innebär ett redigt ryck i motorn.
det du ska ha är en fram-back omkopplare, men det går även att lösa en fram-back koppling med en korsomkopplare på 2 av faserna, men då måste man ha en allpolig brytning på hela kalaset, så man kan bryta bort även den 3:e obrutna fasen, det kan va en stickpropp eller brytare.
men att kasta om faserna så snabbt som en korskopplare kommer göra innebär ett redigt ryck i motorn.
Redigerat:
Är juh så att de är en gammal vinch och de har vart med bara 2 tryckknappar.. men knapparna har nån Lånat från kontrollen..
Så de ska alttså fungera på detta viset...
Vet ej va de ha varit för knappar...??
Någon som vet??
Så de ska fungera är altså inge stor motor utan en mkt liten 3 fas motor..
Som bara ska vinchas in och ut inga konstigheter...
Rita gjärna ett schema...
Så de ska alttså fungera på detta viset...
Vet ej va de ha varit för knappar...??
Någon som vet??
Så de ska fungera är altså inge stor motor utan en mkt liten 3 fas motor..
Som bara ska vinchas in och ut inga konstigheter...
Rita gjärna ett schema...
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Det sitter säkert 2 kontaktorer någonstans också.
Strömmen till framknappens NO går via backens NC och vise versa då händer inte så mycket om man trycker båda samtidigt (det stannar bara) och sedan till kontaktorerna.
Protte
Strömmen till framknappens NO går via backens NC och vise versa då händer inte så mycket om man trycker båda samtidigt (det stannar bara) och sedan till kontaktorerna.
Protte
Nej de sitter inga kontaktorer....prototypen skrev:
Kabeln är ca 1,5 meter från motorn till kontrollen, och den andra ca 2m går från motorn till säkringarna.. 2 faser går vidare till kontrollen genom motorn och 2 trådar går från kontrollen till motorn på v1 och w1...
Kan vara så att att dom haft knappar som inte går att trycka samtidigt oxxå??
vem vet?? vore juh enklast med såna=)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
ÄR du säker att det är en trefasmotor så det inte är en enfas med kondensator? Är det en enfas med 2 lika lindningar och en kondensator mellan lindningsändarna så kan jag få det att funka med knapparna du har.
Protte
Protte
Helt 100 på att de är trefas motor..är själv elektriker...prototypen skrev:
Men bara de att Affärena selga och elektroskandia öppnar inte fören på måndag och dom vill ha igång den i helg..
Har fått hjärnsläpp och fattar inte hur de kan ha suttit tidigare..
Du kommer inte att få en vettig funktion med dom knapparna, är det nån som har kört på de viset har han inte haft nån koll. du kan koppla så att motorn går åt ena hållet med bägge knapparna intryckta samtidigt och åt andra hållet när bägge knapparna ej är intryckta men du kommer inte att ha möjligheten att stoppa motorn. Den kommer att gå hela tiden och det är en "idiot koppling".
Misstänker att de bara har varit 2st NO på varie knapp och att man har fått ge fan i att trycka dom samtidigt...elmont skrev:Du kommer inte att få en vettig funktion med dom knapparna, är det nån som har kört på de viset har han inte haft nån koll. du kan koppla så att motorn går åt ena hållet med bägge knapparna intryckta samtidigt och åt andra hållet när bägge knapparna ej är intryckta men du kommer inte att ha möjligheten att stoppa motorn. Den kommer att gå hela tiden och det är en "idiot koppling".
får koppla så så kan dom köra med den i allafall tills man hittar en lösning...
är juh automatsäkringar 2 meter bort så är ingen större fara om man råkar trycka dom sammtidigt...
Ingenting får juh kosta när de gäller EL för kunden ändå ska dom ha de rätt gjort..
Nå förslag hur jag ska lösa de billigt?
Redigerat:
Dom behöver den nu i helg...=(elmont skrev:
men dom vill ha dödmansgrepp på den att om man släpper ska de stanna..
Går juh sätta en sån liten brytare som passar i hålet för knappen 1-0-2 sen en tryck knapp för att köra vinchen..
Om de finns såna brytare som skulle funka??
Rymms juh inte sätta vad som helst i handkontrollen
Annars finns de juh ingen billig lösning på de blir för dyrt att börja med nå kontaktorer tycker dom...
Redigerat:
Är du en riktig elektriker talar du om att för att få en säker "apparat" ska du skaffa riktiga grejer och att då får dom vänta samt betala vad det kostar. Skulle dom inte acceptera det tycker jag att du inte ska hjälpa dom över huvud taget.