2 000 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
el-mätare, fortum, visar fel ?
http://www.fortum.se/document.asp?path=19923;22344;22353;23972;41092;41093;41133;41134;35633;48108
Någon som vet exakt vad det är för fel?
Någon som vet exakt vad det är för fel?
Hur många fasvinkel styrda grejor har man i ett hushåll?
En hel del...
En hel del...
Visst är det lite svårare att mäta energiförbrukning på fasvinkelstyrda apparater, men elmätarna är konstruerade för att klara det. Det måste vara en allvarlig "bugg" som Actaris har fått in i någon modell. Någon mätare hade ju räknat upp 1000 kWh på en timme. Det blir 1 MegaWatt! Detta är nog inget simpelt mätfel utan ett katastrofalt fel i mätarens programvara.
/Hasse
/Hasse
el_richard skrev:
Från länken.
"Vi har kvalitetssäkringssystem som gör att vi ser om elmätaren inte fungerar som den ska."
Hmmmm
Ja det kanske fungerar som det ska, i alla fall då du som kund "riskerar att betala för lite.
I mitt fall så verkar mätaren fungera OK, svårt att verifiera utan en egen mätare i serie med Fortums mätare
Det som jag dock vet inte fungerar är deras interna system, där verkar det inte finnas några spärrar alls.
Flyttade in i kåken för lite mer än 1 år sedan och har sen dess legat på en rätt så stadig förbrukning på ~ 10kWh / dygn (Enligt fortum mätaren).
Sen så helt plötsligt i våras så dök det upp en faktura som låg på ca 21 ggr det normala / betalningsperiod :eek:
Så som jag har kunnat utläsa av deras röriga papper så har de missat en avläsning och istället gjort en beräkning av min förbrukning, dock förstår jag fortfarande inte hur de lyckades beräkna upp min förbrukning ~21 ggr (Tog de bara den högsta förbrukningen i historien de lyckades hitta från den här villan, då det värmdes med el?) Jag vet inte.
Ångrar lite att jag bara var glad och hängde med när kundtjänst skulle stryka fakturan
Klicka här för att svara