36 402 läst ·
24 svar
36k läst
24 svar
FK i utanpåliggande kabelkanal?
Frågorna fortsätter.
Det är väl ok att dra VP-rör resp flexslang utanpåliggande?
Det är iofs inte så intressant, men det leder till en ytterligare fråga.
Om det är ok att dra VP-rör resp flexslang utanpåliggande, så borde det också vara ok att dra dem i en kabelkanal ÄVEN om kabelkanalen är så konstruerad att den GÅR att öppna med fingrarna?
/Avfasad
Det är väl ok att dra VP-rör resp flexslang utanpåliggande?
Det är iofs inte så intressant, men det leder till en ytterligare fråga.
Om det är ok att dra VP-rör resp flexslang utanpåliggande, så borde det också vara ok att dra dem i en kabelkanal ÄVEN om kabelkanalen är så konstruerad att den GÅR att öppna med fingrarna?
/Avfasad
Nej, precis, därför borde det vara ok att dra dem i en utanpåliggande kabelkanal som går att öppna med fingrarna, i varje fall om det är ok att dra VP-rör och flexslang utanpåliggande.elmont skrev:
Dvs, för man dra VP-rör och flexslang utanpåliggande?
För man dra VP-rör och flexslag i en utanpåliggande kabelkanale som går att öppna med fingrarna?
/Avfasad
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Jag tror ni missuppfattar varandra, naturligtvis får man lägga ett VP rör i kabelkanalen och i VP röret dra FK.
Prototypen
Prototypen
Ja det är utanpåliggande rör, vilka är snyggare än om man skulle klammra med EKK, och EKLK är ju dyrare. Bara FK i befintliga rör är ju klart billigast, och eftersom rören på sätt å vis ser ut att vara en del av taket är det inte fult heller.Mikael_L skrev:
För att inte tala om allt jobb med att laga taket när rören är borta, och sätta upp ny kabel i den spröda putsesn/betongen
Men frågan var först å främst, får man byta ut till ny FK, krävs det något mer än bara skydd i rörändarna?
Jag vet inte vilka regler som gäller i detta fall, kan dock säga att bara för att det redan är utfört på ett visst vis behöver det inte vara godkänt för det. (Även om behörig elektriker gjort jobbet)
Felaktiga jobb finns det alltid, och det är alltid fastighetsägarens ansvar att dessa åtgärdas, som iofs kan kräva av elektrikern att göra om det, om det inte gått för länge.
Men åter till dina rör, hur avslutas dom, inne i några dosor av något slag?
Det är knappast tillåtet att själva FKn är synlig någonstans, men om rören lite snyggt går in i armaturer och dosor så tror jag att det är tillåtet. Men vänta till att någon bekräftar detta.
Felaktiga jobb finns det alltid, och det är alltid fastighetsägarens ansvar att dessa åtgärdas, som iofs kan kräva av elektrikern att göra om det, om det inte gått för länge.
Men åter till dina rör, hur avslutas dom, inne i några dosor av något slag?
Det är knappast tillåtet att själva FKn är synlig någonstans, men om rören lite snyggt går in i armaturer och dosor så tror jag att det är tillåtet. Men vänta till att någon bekräftar detta.
Citat från Elsäkerhetsverket ang. byte till FK i stålrör i källaren:
"Att byta ut kablar med enbart grundisolering (till exempel FK) i befintliga, ojordade stålrör är inte förbjudet. Det betraktas normalt som en underhållsåtgärd. Befintliga rör, dosor med mera skall dock kontrolleras så att de är i ett gott skick."
"Att byta ut kablar med enbart grundisolering (till exempel FK) i befintliga, ojordade stålrör är inte förbjudet. Det betraktas normalt som en underhållsåtgärd. Befintliga rör, dosor med mera skall dock kontrolleras så att de är i ett gott skick."
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hager Tehalit har sådana kanaler tror jag.
Klicka här för att svara