Hallå!

Har ett problem med min nyinköpta förbränningstoalett. Förbränningsenheten är på 3,5kW, 3-fas. ( Nydragen el ). I början fungerade förbränningen som den skulle, men efter ca 1 vecka kom problemet. Jordfelsbrytaren som är för hela centralen löser ut efter en stunds förbränning. I början löste den ut efter ca 1,5 timme. Senaste gången så gick den i 40 min innan den löste ut. Jag slog tillbaka brytaren och då gick den i 20 min till. Slog tillbaka brytaren igen och den gick 10 min. Leverantören av toaletten har varit på plats och bytt ut de komponenter som det eventuellt skulle kunna vara felet. Problemet kvarstår. De utbytta komponenterna har analyserats och visat sig inte vara trasiga. Tycker man kan utesluta att det är något fel på själva toaletten. Vad kan detta bero på???

Har pratat med lite elkunnigt folk och en idé är att byta ut jordfelsbrytaren mot en annan typ som inte är lika känslig. Är detta det rätta sättet att angripa problemet?
Oerhört tacksam för synpunkter och tips!

står det "conrad" på den?

eller vilket märke är det på den?

Är den rätt kopplad? har en elektriker kopplat den?

Marlanvil,Technova är det ända jag kan se. Ja, jag tror en elektriker kopplat in den

OM det är jorfelsbrytaren det är fel på, så är det nog inte känsligheten det är fel på, utan kvaliteten. "Känsligheten" torde vara 30mA.

När vi letade info om brytaren så fann vi att den var av typ A. Vad det innebär vet jag inte. Någon kanske kan rekomendera en jordfelsbrytare.

Troligen har du fel någonstans i huset med överledning mellan nolla och jord. Ström som skall gå tillbaka till centralen via nollan läcker över till jord. Efterssom det nästan inte är någon spänning mellan nolla och jord så blir det väldigt lite ström som letar sig denna felaktiga väg.

När du nu kopplar på en stor förbrukare som denna toalett så får du mycket större ström i nollan. Då letar sig mer ström de nfelaktiga vägen och jordfelsbrytaren känner det och löser ut.

Du bör låta en elektriker komma ut och felsöka.

Det är säkert inte fel på din jfb.

Jordfelsbrytaren fungerar så att den känner av magnetfältet runt faserna och noll. Läcker det ingen ström ute i anläggningen så är magnetfältet noll. Varje apparat du använder läcker lite ström (några få mA) helt normalt. Alla dessa adderas i jfb som därför kan tolka en fullt normal anläggning som felaktig och lösa.
Jag skulle gissa att det "normala" jordfelet i toaletten ligger relativt högt. Ren gissning kanske ~6mA. Har du då 10-15mA "normalt" läckage i övriga huset så kommer kommer med säkerhet JFB lösa.
Läckaget kan en elektriker lätt mäta med en strömtång eller besikningsinstrument.

I så fall är lösningen att dela upp huset på två st jordfelsbrytare.
En annan lösning som är vilt diskuterad är att lägga dasset utanför JFB. Helt regelmässigt behöver den inte skyddas av JFB även om det är att rekommendera.

Förresten är jag är inte med på att det går hög ström i nollan på en symetrisk 3-fasbelastning som hempularen skriver. Teoretiskt går där ingen ström alls.

Det har du rätt i, jag såg inte att det var en 3-fas belastning.

spinout skrev:
En annan lösning som är vilt diskuterad är att lägga dasset utanför JFB. Helt regelmässigt behöver den inte skyddas av JFB även om det är att rekommendera.

Vet du att det är så, även enligt nya reglerna som kom i maj?

Gäller fortfarande bara uttag för allmänbruk förrutom lantbruk, där gäller andra regler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.