Mikael_L
elmont skrev:
Är dom kromade rören fastsatta med plast klammer lär dom knappast utgöra nån risk, däremot är det vatten, som med största säkerhet innehåller lite salter, rätt bra på att leda ström.
Nej då. Tappledningsvatten har tämligen dålig ledningsförmåga!

Svensk kranvatten har nog rätt ofta konduktivitet (σ) på runt 50- 300 uS/cm. I vissa kommuner är det givetvis högre, men knappast över 500 uS/cm.

Inverterar man konduktiviteten så erhåller vi resistiviteten, men ännu enklare är det att räkna med resistansen direkt:
R = L/(σ * A) där L = lika med längden på ledaren (vattenpelaren i ledningen) och A = arean på densamma.

För 1 meter 15mm vattenledningsrör får vi:
R = 100/(0,0005 * 1,77) = 113 kΩ
Med 230 volt så blir resulterande ström 230/113k = 2 mA för en σ på 500µS/cm (eller 50mS/m om man så vill, men då måste man använda meter överallt)
Knappast farlig ström, men kittla lite lär den göra.

Med detta hoppas jag slutgiltigt döda myten om den farliga strömledningsförmågan hos vatten, åtminstone på detta forum. :cool:

Och nej, jag tror inte ett smack på scenen i den där james bond filmen, där han kastar in en lampa eller bordsfläkt eller vad det nu var, för att döda skummisen. Kanske om dom tappat upp havsvatten då, helst från döda havet då. ;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konduktivitet
http://www.topac.com/conductivityprobes.html
http://www.svenskfjarrvarme.se/download/1715/FoU 2004 110 mikrobikor.pdf

Redigerat:
Så om jag somnar i badkaret så är det helt ofarligt om tjejen skulle sticka ner en elkabel i vattnet?

Mikael_L
JLAINE skrev:
Så om jag somnar i badkaret så är det helt ofarligt om tjejen skulle sticka ner en elkabel i vattnet?
Testa !!, så får vi veta .. :D :rolleyes:

Jag satt faktiskt och funderade på det där med bada tillsammans med lampa/brödrosten i badkaret efter mitt inlägg.
Jämfört med mitt exempel med 1 meter 15mm vattenrör (i plast), så har vi badkarsfallet betydligt större area och mindre avstånd. Så det betyder väldigt mycket högre ström.
Men samtidigt befinner man sig mitt i ledaren sas, så om vattnet leder strömmen bra så leds ju det mesta förbi en.
Egentligen tror jag att man måste försöka beräkna ett fält och därigenom få fram vilken spänningsgradient man har omkring sig. Och utifrån detta vet man vilken spänning man blir utsatt för.

Jaja, det kanske inte behövs så väldigt salt vatten för att det faktiskt ska bli farligt, men det beror nog också på många andra parametrar också. :o

Vad jag påstod var att dom kromade rören som är fästa med plastklammer är ofarligare (läs även tidigare inlägg om pex i golven) än det vatten som dom leder. Däremot kan vatten trots den relativt dåliga ledningsförmågan vara livsfarlig (i vissa lägen) i och med den mycket stora kontaktytan, i samband med el. och det faktum att redan vid 30 milliamper är det livfarligt

Vore intressant att fylla ett badkar med vatten och sedan strömsätta och mätta. Kanske ett projekt för morgondagen.

men om man bara stoppar ner en förlängningssladd i badkaret, så har man ju både fas och nolla i sladen, då vill ju elektronerna enbart vandra mellan L och N stiftet, iofs så kan en del elektroner vandra via vattnet och till det jordade badkaret också, men det bör vara en avsevärt mindre del, prova att doppa ner en ojordad förlängningssladd och se om JFB löser ut, gör den det så betyder det att det leddes ut mer än 30mA genom vattnet.

Har hört talas om folk som behöver bete till när de metar. Två järnspett ner i backen kopplar fas till den ena och noll till den andra. Sen flyger daggmaskarna upp som raketer. Vet inte om det är sant!?

det funkar, fast du behöver inte ens två spett, en enda sextumsspik räcker, som du kopplar till fas, och så måste jorden vara fuktig där du stoppar ner den.
det kommer att surra i marken och så kryper maskarna fram.
lite svårt nuförtiden när det är JFB på alla uttag dock..

Något för Mythbusters om det inte redan varit med.

The current in most electrical appliances is well above the levels the human body can withstand. The electrocution effect is increased if the appliance drops farther from the drain or if the water has more salt in it (such as due to urine or epsom salts). They also proved that devices (and probably by extension, sockets) with GFCIs are effective at preventing these electrocutions, as a GFCI-equipped hairdryer cut off on contact with the water.
Mythbusters Killer Bathtub

CE/(S) märkningen talar väl bara om ifall produkten uppfyller säkerhetskrav som kan ställas för den typen av produkt. Ifall den får installeras beror väl på nationellt regelverk ..?

hempularen, Vad är det för regler ang BB egentligen?, och vad är det för specifikt fel på en lös anslutningssladd?

CE-märkningen är det tillverkaren själv som sätter, deras ålagda garanti att gällande regelverk är uppfyllda.
S-märkning är något annat, då testas produkten av SEMKO (Intertek) har jag för mig att den uppfyller nationell standard.
Så alla produkter är CE-märkta och vissa S-märkta.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.