prototypen
prototypen: Går det inte sätta en dosa långt ner på väggen och EKLK mellan dosorna. Protte
15 svar · 4,6k läst
F
f91jsw: Fibrerna blir inte sämre men överföringen av ljus från lampan in i fibrerna kan bli det. Exempelvis pga smuts eller att fiberknippet hamnat snett.
1 svar · 1,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Haha. Jag fick läsa inlägget ett par gånger innan jag fattade. Ledljus = LED-lampor. Inte svag belysning för ledljus. :D Det finns väl 230V LED-armaturer också? Då behövs ingen transformator.
2 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: Det är inte så enkelt att du anslutit ledarna till de båda pilarna? Protte
8 svar · 876 läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Njae, den jag tänker på saknar ett av petskydden(!). (Bättre kvalitetskontroll än så har de alltså inte). Jag såg det inte förrän den var monterad så jag har inte orkat göra något åt det än (den sitter på krypvinden så det är ingen direkt elsäkerhetsfara). Och den är inte mycket bättre sämre än de andra... :) Men jag tackar för teflon-tipset, det kommer nog väl
11 svar · 2,7k läst
pellefant
pellefant: för flera år sedan hade jag en kund som hade problem med att fasspänningarna var olika, elbolaget ville inte erkänna att det var fel på nätet och skyllde på kundens installation, men dom kunde ändå inte stå för sina beskyllningar. elsäkerhetsverket hjälpte till och skrev brev till elbolaget om deras varierande fasspänningar med förklaringar till vadi problemet låg. elbolaget
18 svar · 12,0k läst
electrocuted
electrocuted: jag skulle stoppat i en 110w natrium-lampa med intern tändapparat, finns på t.ex. Nima, och lyser bra mycket mer än kvicksilver, samt är en ersättare för den.
6 svar · 1,8k läst
F
Floppman: Tycker nog att det är bättre att dra från mätarskåpet, så kör på bara!
2 svar · 1,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Alt. köpa en begagnad med denna funktion om han kan hitta en sådan. //Patrik
7 svar · 3,2k läst
Ranchn
Ranchn: Clas Ohlsson har http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=88720022
1 svar · 759 läst
J
jaspen: För att det är dyrt att jorda restan av rummet.
12 svar · 3,6k läst
·
E
Egon84: Då var det som jag tänkte, tack för förklaringen. :)
33 svar · 4,2k läst
M
Mats: Jag har ju redan glasögon
8 svar · 7,4k läst
Kopparkullen
Kopparkullen: Väggsändare http://www.schneider-electric.se/katalog/fs_index.asp?f2=orderlist&FUNC=detail&GroupID=933&ProdID=11156&thisArrCount=0&maxArrCount=2 Tillsammans med mottagare: http://www.schneider-electric.se/katalog/fs_index.asp?f2=orderlist&FUNC=detail&GroupID=933&ProdID=11153&thisArrCount=0&maxArrCount=3
4 svar · 1,2k läst
M
Mats: Man kan ha lite andra roliga läckströmmar också som kan göra en JFB installation i en större och äldre installation till en riktigt skojig historia.
4 svar · 1,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Min första tanke är att du får dosa kabeln som gick till underskåpsarmaturen i skåpet ovanför (om det går) och sedan klamra en kabel genom skåpet och upp och sedan ner till strömställarna och montera en utanpåliggande ram med en enpolig strömställare där. Från dosan sedan gå iväg med en kabel till den nuvarande underskåpsarmaturen. Annars så finns det kanske en infälld dosa i
1 svar · 2,4k läst
P
Peter_K: Det blev 2st Hide a lite 4300 och en onödigt dyr rund trafo a 240:-
5 svar · 1,0k läst
P
Peter_K: Blev den här varianten som jag hitta på Elektroskandia.
9 svar · 9,3k läst
·
thewolf
thewolf: Borde inte vara några problem, men hör med dom och se vad dom säger. Iom att det är nätägarens så kräver dom nog att det är dom som flyttar den. Kan kosta en del. Har själv flyttat min matning men iom att jag flyttade min mätare till ett fasadskåp så kostade det mig inget. (förutom skåpet)
2 svar · 1,5k läst
H
Hitman: Hej! Nej, mitt förnuft sa mig att detta måste vara fel. Tack för era snabba svar. Var sugen på Elko Plus uttag men nu hittade jag iaf några ojordade på Eljo. Hyffsat snygga... Så det får nog bli lite nya uttag istället för att dra jordkabel. Iofs finns rör draget.
3 svar · 3,0k läst
A
adfkos: Tack för hjälpen, allihopa! Ska fixa en nolledare nu. //adfkos
32 svar · 14,4k läst
electrocuted
electrocuted: om han inte vill ha strålning, varför inte anlägga ett 2" galvat järnrör under plattan som kabeln dras i, röret ska då jordas, och kommer garanterat inte släppa igenom några fält.
20 svar · 4,9k läst
it-snubben
it-snubben: Bara en undran om ett fenomen som inträffade för ett tag sedan. När golvvärmen i nya badrummet kopplades in och precis slagits på så kände jag vibrationer från golvet. Typiskt 50 hz brum. Det var alltså inte el som jag kände utan bedömde det som vibrationer från slingan. Elektrikern som kopplade in värmen sa att han kände inget. Men att det var golvvärmen som vibrerade anser jag
0 svar · 1,2k läst
spinout
spinout: 3-led EKK-light går fint
13 svar · 5,9k läst
pellefant
pellefant: [citat] det tror jag att man får (gå igenom), annars finns de ju nylondistanser för att flytta ut dosan.
13 svar · 1,4k läst
joflopp
joflopp: Teoretiskt kan du driva 2300W med 10A. Gissar att dina spottar är på max 50W (troligen 35) vilket ger 400W totalt. Då har du minst 1900W kvar till uttagen.
2 svar · 611 läst
K
kaka84: Jag har jobbat med fjärravlästa mätare, det finns mängder med märken och modeller så man kan inte hålla koll på alla, men att man skulle kunna ställa hur snabbt mätare går låter helt uppåt väggarna, och olagligt. Det är reglerat i lag hur stort mätfelet får vara, för den typ av mätning hanterar mindre kunder, d.v.s. hushåll och liknande får felet vara max 5%. När jag syslade
6 svar · 2,3k läst
P
Peter_K: Får man plats med lite toppskruvar eller Wago också?
2 svar · 1,3k läst
·
F
f91jsw: Som sagt alla halogenlampor blir varma. Det är i praktiken ingen skillnad mellan Al- och dikroisk reflektor.
5 svar · 809 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Öppnar tillfälligt ämnet, då Brabyggare har svarat angående vilken kontroll man gör av elektriker som är anslutna till Brabyggare: [citat]
24 svar · 12,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.