Hej,

Håller på med om ombyggnad av huset. Bl.a. bygger vi om ett allrum / tv-rum till nytt barnrum och klädkammare. I Allrummet hade vi 12V spottar i taket i en cirkel. Iom ombyggnaden måste jag plocka bort en av dem.

Till varje spott (12st totalt) går det ett VP-rör från transformatorn som fördelas till 2 pottar parallellt. Tyvärr så är den spotten jag tar bort "knutpunkt" för 2 sådana spottar. D.v.s i hålet där jag vill plocka bort spotten hamnar VP röret och därifrån går en lös kabel till spott nummer 2.

Om jag nu täcker hålet så blir det naturligtvis krångligt för inspektion etc.

För min del kan jag leva med att jag i framtiden måste plocka ner en av gipsplanken för att komma åt. Dock borde man väl dokumentera detta väl för ev. framtida köpare.

Gipsbruk? Speciellt täcklock (fult som attan)?

Tips?

Vad är det för diameter på hålet?

Men kan du inte skarva på vpröret och dra det till den andra spotten. Sen lagar du hålet som ett vanligt hål i gips dvs skär ut passande bit. Skruva en bit trä bakom hålet och sen skruva fast gipsbiten. Spackla+måla.

Att sätta dit ett vanligt doslock är väl den smidigaste lösning. Men kanske inte den snyggaste lösningen. Men det går alltid att måla locket i samma färg som taket.

Annars är förslaget från föregående inlägg det bästa.

Hej,

Tack!

Hålet är 50mm. Ett doslock hade varit smidigt, men det blir inte så snyggt. Tror ni man kan trä en flexslang över kabeln från spotten och låta den "styra" bort till andra. Sedan skarva mot det befinliga kablaget och sist skarva ihop flxslang / vp rör. I så fall hade kanske lödning ihop + krympslang blivit bäst.

Tack igen.

TLovskog skrev:
Hej,

Tack!

Hålet är 50mm. Ett doslock hade varit smidigt, men det blir inte så snyggt. Tror ni man kan trä en flexslang över kabeln från spotten och låta den "styra" bort till andra. Sedan skarva mot det befinliga kablaget och sist skarva ihop flxslang / vp rör. I så fall hade kanske lödning ihop + krympslang blivit bäst.

Tack igen.
Det låter ju som en klockren lösning ;)

Jo jag vet att det jag skrev var precis vad som föreslogs.

Jag mer utvecklade hur jag skulle kunna göra (kanske) utan att ta ner 2 gipsplank till för att komma åt. Jag har aldrig dragit flexslang till rätt plats, genom att låta tråden styra. Jag skall säkerligen över 2 stycken glespaneler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.