Fippla, fibbla, mickla: Sitta och försöka få ordning på tex en strulande dator, men inte riktigt veta vad som behöver göras. Efter lite fipplande kan man förhoppningsvis få rätsida på det.

Utan behörighet är vi alla fipplare vad gäller el. Svårigheten tydligörs ju verkligen gällande då det mellan installatörer finns olika sanningar.
Men vad jag tyckte var att du gör det onödigt krångligt med att hålla på och knäppa av och på en beredare.
Att byta huvudsäkring förefaller enklare än att byta faser. Detta för att klara av den kallperiod som är. Sedan hinner du tänka igenom allt. Det verkade ju vara en akutsituation
Då antog jag att du skulle in i elcentralen och byta faser på kabelanslutning.

PS
Det var inte tänkt attt vara spydigt nu, men fippla är ett bra ord;)

Är det någon mer som har någon aning om hur Julas vattenberedare står sig? Elförbrukning, täthet m.m. Funderar på att köpa en 50 l till sommarhuset för 1795 eller en Nibe 55 L för runt 5000? Vi är bara där några veckor om sommaren och någon på hösten. Frågan är om den dyrare verkligen behövs?!?! Plus ska man tömma och och stänga av, sätta på den om man inte vistas i huset på ca 2 månader?

Någon som har större erfarenhet än jag?

När det gäller effektivitet så fungerar alla VVB rätt lika stoppar man in 1 kWh el så får man varmvatten för 1 kWh el. äremot är dom lite olika isolerade så dom "läcker" mer eller mindre värme. Och som alltid är det en orsak till att vissa kan ta mera betalt för sina saker än andra, dom är helt enkelt bättre. Det finns i stort tre olika beredare, kopparfodrade, emaljerade och rostfria. Vilken typ man bör välja beror på vattnets beskaffenhet. Om det sedan är värt några tusenlappar extra för att få längre intervall mellan byte av beredaren är väl bara du som kan avgöra.

O
Till en sommarstuga skulle jag köpt den på jula. Känns som om den borde klara de kraven man har där... Vi har en "jula beredare" på landet den fungerar bra, har förvisso bara haft den 2-3år ännu... (har under den tiden lyckats frysa sönder en lågprisblandare)

Tack för svaren! En ny beredare är inhandlad och uppsatt får vi se. Kom fram till att det nog räckte med en "jula beredare" till sommarstugan jag med ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.