5 168 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
220v till 24v via vägguttag??
Sida 1 av 2
Hej!
Är själv snart första års montör inom elektriker yrket och håller på hemma med all el.
Har stött på ett problem i köket, då där det var jord utdraget använde jag dom gamla matningarna, (central och allt är bytt) men på 3 grupper sparade jag gamla trådarna (där jord som sagt, redan är utdraget).
Till diskmaskinen har jag en egen grupp och det finns bara ett uttag på slingan, satt upp vägguttag och provade av, allt såg bra ut.
Sedan kom problemet, när jag anslöt diskmaskinens stickkontakt fungerade inte diskmaskinen, och mätte jag i vägguttaget medans diskmaskinens anslutningssladd var inkopplad hade jag bara 24v, men om jag drog ut den så hade jag 230. har kliat mig på huvudet en stund och har ingen aning vad som kan orskada detta, någon som kan hjälpa mig med lite information om ni stött på likvärdiga problem?
MVH Macze
Är själv snart första års montör inom elektriker yrket och håller på hemma med all el.
Har stött på ett problem i köket, då där det var jord utdraget använde jag dom gamla matningarna, (central och allt är bytt) men på 3 grupper sparade jag gamla trådarna (där jord som sagt, redan är utdraget).
Till diskmaskinen har jag en egen grupp och det finns bara ett uttag på slingan, satt upp vägguttag och provade av, allt såg bra ut.
Sedan kom problemet, när jag anslöt diskmaskinens stickkontakt fungerade inte diskmaskinen, och mätte jag i vägguttaget medans diskmaskinens anslutningssladd var inkopplad hade jag bara 24v, men om jag drog ut den så hade jag 230. har kliat mig på huvudet en stund och har ingen aning vad som kan orskada detta, någon som kan hjälpa mig med lite information om ni stött på likvärdiga problem?
MVH Macze
Jag mäter med ett godkänt digitalt instrument mellan Fas och nolla/jord, vilket visar 220v om inget är inkopplat och 24 v när diskmaskinen är inkopplad, tror ej det inte rör sig om bakspänning då det är en 1fas grupp?
Nu tänker du lite fel. Smäller en huvudsäkring så får du bakspänning på den saknade fasen genom eventuella 2- eller 3-faslaster.
Cheeta1, ja om man har många grupper på redan, vilket jag inte har, har lite belysning på och diskmaskin, det som är påslaget hittils iaf, samt 1 V.U grupp, men eftersom inget är inkopplat ännu så märker jag inte vad som går och inte går 
Fast om en proppsäkring har gått "lite grann" är det inte säkert att det syns iofs. Det problemet får vi alltid med en av huvudsäkringarna här hemma, det syns inte, men byter man plats på dom flyttar sig problemet, så det är bara att byta en i taget tills man hittar rätt.
Anyhow, du bytte dom och det löste sig inte.
Är det 24 volt hela tiden när du har den inkopplad, eller bara när du försöker ha den igång?
Anyhow, du bytte dom och det löste sig inte.
Är det 24 volt hela tiden när du har den inkopplad, eller bara när du försöker ha den igång?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Dålig kontakt, ev. i nollan. Mät fas mot jord och nolla mot jord när diskmaskinen är inkopplad.
Jag tror bara att mätinstrumentet mäter lite störningar från dom 2 andra faserna som ligger brevid matningen en bit innan mät punkten.
Ingen fara...
Ganska vanligt om man mäter på en 3-fas grupp och en fas är utskruvad. (behöver inte finnas andra laster inkopplade)
Ingen fara...
Ganska vanligt om man mäter på en 3-fas grupp och en fas är utskruvad. (behöver inte finnas andra laster inkopplade)
Alla faser är i, dvs det är ingen huvudsäkring som gått, därför jag börjar fundera lite, ja diskmaskinen funkar nu när jag drog en skarvsladd från en annan grupp, så den är det inget fel på, som jag först började tro.. den är bara en enfasgrupp diskmaskinen ligger på, så det skulle väl vara om de blir så pass stora störningar av grupperna som ligger brevid?
Efter flera underbara timmar med felsökning, omdragning och allmänt kul, så skruvade jag ur huvudsäkringarna, satte i (efter jag bytt dom en gång redan) sen voila, inget problem längre, undrar bara då varför det inte gick först, för jag hade samma huvudsäkringar som under senaste timmarnas felsökning, och dom satt i bra, inget glapp, konstigt..