Nu är det en nybyggnation och då blir det billigare och börjar närma sig materialpriset men ett mellanskydd kostar ändå från 2 tusen och uppåt.

Problemet med åskskydd är att de är lätt att installera fel, åskskydd ska inte kopplas med långa ledningar bredvid någonstans. Åskskyddet ska sitta som en flaskhals så överspänningen inte har en chans att slinka förbi.

En liknelse. Om bankrånarna flyr i hög fart efter E4 så hjälper det lite om polisen satt upp en vägspärr på lilla bakgatan.
Åskskyddet ska sitta i linje med strömmen.

Tyvärr är det så att många elektriker tror att åska är 50 Hz, Åska är ett högfrekvensfenomen och en liten extra krok på en ledare kan släppa förbi 1000 volt extra.
Det som skrivits om skydd ute i stolpen, i centralen och vid apparaten är helt rätt, det behövs några meter kabel mellan som "motstånd" (egentligen induktans) för att begränsa strömmen till nästa skydd (finns speciella drosslar om det blir för kort kabel)

Telefon och antennledning BÖR gå in samma väg som elkabeln och även de förses med överspänningsskydd.

Sedan som alla på landet gjort sedan el blev poppis, dra ur alla sladdar vid åska.

Mina 13 jordfelsbrytare (jodå stor anläggning, många hus dock bara en elcentral med dubbla JFB) HAR ALDRIG tjuvlöst inkl åska som kan vara elak här också.

Protte

Redigerat:
Dessutom, om något är så känsligt att det inte får vara utan ström så bör man installera övervakning kopplad till en larmanläggning. Proppen kan ju gå eller något annat kan gå fel.

C
petersv skrev:
Dessutom, om något är så känsligt att det inte får vara utan ström så bör man installera övervakning kopplad till en larmanläggning. Proppen kan ju gå eller något annat kan gå fel.
Mitt larm är kopplat till samma säkring som frysboxarna så går proppen så börjar larmet att knorra (när batteriet börjar ta slut)

Protte

Protte: smart lösning om det känsligaste sitter på en enda grupp.

Satte in skydd från Elrond för några år sedan. Inga skador sedan dess. Kostade ca 2500:- har jag för mig.
http://www.elrond.se/overspanningsskydd/ed-150-275-grov-finskydd/
De ska enl. Elrond ersätta behovet av skydd i flera nivåer. Utöver detta har jag känsliga saker i huset ansl. via åsk/överspänningsskydd som sitter direkt i vägguttaget. Till datorer, adsl-modem osv sitter en separat UPS-enhet som ytterligare kan säkra från åska.

petersv skrev:
Det finns 300mA jordfelsbrytare som automatiskt provar att slå till en gång efter en stund. Jag har aldrig sett sådana i Sverige och definitivt aldrig i villor. I industrin kanske de förekommer. De är säkert ordentligt dyra, de måste ju vara "smarta".
Sådana, fast 30 mA, har jag för mig att jag läste om (tror att det var i Elinstallatören).. testar återansluta sig själv efter ett tag för att se om det bara var ett tillfälligt fel (eller något sånt).

Edit: Hittade den: http://www.schneider-electric.se/Downloads/multi9/Jordfelsbrytare_REDtest.pdf

//Patrik

Redigerat:
Det var ju bra, då finns de tillgängliga. Är de överkomliga i pris (jämfört med t.ex. en förstörd omgång infryst mat i en frysbox på landet)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.