Nej det kvittar vilken sorts säkring du använder, jordfelsbrytaren fungerar även med spik.

Protte

sa3afc skrev:
[länk] Den som vill ha lite information om karakteristik och 13A säkringar kan titta på sidan 4 i den här PDF-filen.
"10 A C-karakteristik - Svårare att klara utlösningsvillkoret. Kräver 100 A i
kortslutningsström för att lösa ut." Jovisst du, säkert jättesvårt om man bor i ett slott men det funkar dock i 99 % av alla hushåll. 100 A i kortslutningsström låter som ingenting.
Man ska inte tro på reklam bara fakta.

Men 13 A funkar säkert också i många fall men varför hålla sig utanför standard, vad har man att vinna på detta?

• Gilla
Ren
  • Laddar…
Det är inte att hålla sig utanför standard för min del utan att jag har fått 13 A säkringar, karkt. B av min elektriker så det blir billigare bara, allting idag handlar just om pengar! Så om det inte är skillnad på använda dvärg 13 A istället för gammal 10 A gängsäkring så vinner jag på det sj bara, märks i plånboken :) och det vill vi ju alla?

Om det bara är pengarna som styr varför över huvud taget fråga? billigast blir att köra utan andra säkringar än mätarsäkringarna.
Fråga dig varför man aldrig bestyckar nya centraler med 13 A säkringar, är det bara för att alla elektriker/elfirmor är dumma eller kan det finnas nån annan orsak.

Thewayofstyle skrev:
Det är inte att hålla sig utanför standard för min del utan att jag har fått 13 A säkringar, karkt. B av min elektriker så det blir billigare bara, allting idag handlar just om pengar! Så om det inte är skillnad på använda dvärg 13 A istället för gammal 10 A gängsäkring så vinner jag på det sj bara, märks i plånboken :) och det vill vi ju alla?
OM
Det är pengar det sitter i ????
Behåll din gamla gängcentral det finns inget att vinna att byta från diazed till automater, många verkar TRO att det är bättre och för att vara hipp och modern.

Om jag får en skvätt gratis diesel inte häller jag det i min bensinbil
Om jag får lila färg inte målar jag huset med det.

Ska du fippla med en elcentral så skaffa rätt grejor.

Protte

Mikael_L
prototypen skrev:
OM
Det är pengar det sitter i ????
Behåll din gamla gängcentral det finns inget att vinna att byta från diazed till automater, många verkar TRO att det är bättre och för att vara hipp och modern.

Om jag får en skvätt gratis diesel inte häller jag det i min bensinbil
Om jag får lila färg inte målar jag huset med det.

Ska du fippla med en elcentral så skaffa rätt grejor.

Protte
Håller med till 100%. Gängsäkringssentraler är jättebra prylar.
Finns ingen anledning att byta ifall den inte är från 40-talet (och saknar separerad jord och nollskena) eller att det är platsbrist. Komplettera bara med en JFB så har du en jättefin elanläggning. Man kan även sätta en normkapsling med nya dvärgar för att bygga ut om man vill.

electrocuted skrev:
det är Dinline
Aha, nu har electrocuted kommit på vilket junk han råkat köpt :D, och försöker bli av med dom. ;) ;)

Mikael_L skrev:
Aha, nu har electrocuted kommit på vilket junk han råkat köpt :D, och försöker bli av med dom. ;) ;)

hahaha, tänkte samma sak :D

nejdå, det är för att jag hade från början monterat en central med dinline, sen skulle jag utöka, och då hade elbutik slutat med dinline och ersatt de med Mline.. men de såg helt annorlunda ut, då bestämde jag mig för att byta märke på rubbet för att få det enhetligt, och valet föll på malmbergs då de uppfyllde kriterierna om lågt pris, godkända som arbetsbrytare, och hade enligt malmbergs inte genomgått designändringar på länge och att de troligtvis skulle se likadana ut i fortsättningen.
så var det med det..
dinllinedvärgarna har jag i reserv för diverse andra projekt åt släkt å vänner, så dom går allt åt ändå.

Vi prövade mline en gång, men när vi drog fast ledningarna vred sig klämman och spräckte plasten, både i under och överkant

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.