De flesta vägguttag och strömbrytare för infällnad i dosor har också två metall "vingar" , "hullingar". Då man skruvar fast ramen i dosan behövs dessa då?
Det jag gjort är att ta bort dessa pga att det blir trångt i dosan.
Någon som vet praxis hur man gör med dessa vingar då man skruvar fast VU i dosan?

Vingarna är en kvarleve sedan hur länge tillbaka som helst då apparatdosorna inte hade fästskruvar utan väggutag och brytare fästes bara med vingarna.
Numera kan de vara bra som stöd om dosan sitter för djupt eller snett och man inte kan dra skruvarna stumt.

Att ta bort vingarna ser jag inte som något fel, går gummibandet av så är de mest i vägen.

Protte

Det enda stället där man måste använda "vingarna" är i offentliga lokaler, där ska man fästa apparaten med både klor och skruv.

Då jag var lärling fick jag lära mig att man alltid skulle använda både skruv och klämma. Fast kan väl erkänna att jag ibland skippar klorna.. men dom är ju bra för att få uttaget att sitta stabilt.

Den enda gångerna vi har varit beordrade att både använda skruv och klor, är i skolor, sjukhus och andra offentliga lokaler. I de fallen där det är trångt i dosan brukar jag ta bort dom, speciellt om där ligger mycket tråd i dosan som kan skadas av klorna.

Vi köper oftast den modell som saknar klor

Använder aldrig klorna. Finns risk att klämma trådarna.

tack för kommentarer.
Pratade med en del elektriker och i "privatbostäder" där det finns montagering så skippas klorna helt, de är i vägen oftast. Nu kör jag själv utan klor om det finns monage ring.

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.