2 034 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Förlängningskabel för trädgårdsbelysning
Jag har inhandlat en vattenfontän med 12V pump. Jag behöver förlänga 12V kabeln och skulle helst vilja använda vattentäta kontakter av samma typ som redan är monterade på pump och tranformator.
Vad jag kan se verkar kontakterna vara av samma typ som till vissa trädgårds och julbelysningar. De är ca 15mm i diameter, har två stift och hanen är försedd med en gängad plast-hylsa runt hela kontakten som skruvas mot honan. Med denna hylsa så får man i princip en vattentät kontakt. Jag får för mig att detta är någon slags standard.
Frågan är var man kan köpa en förlängningssladd med sådana pågjutna kontakter? Jag har tittat en del i kataloger med trädgårdsbelysningar men inte hittat något sådant tillbehör. Likväl kan jag påminna mig att sådana kablar ligger i hyllorna i juletid - kanske går de endast att köpa då? Jag har också för mig att jag sett grenkontakter i samma utförande, vilket jag också skulle behöva.
Pen
Vad jag kan se verkar kontakterna vara av samma typ som till vissa trädgårds och julbelysningar. De är ca 15mm i diameter, har två stift och hanen är försedd med en gängad plast-hylsa runt hela kontakten som skruvas mot honan. Med denna hylsa så får man i princip en vattentät kontakt. Jag får för mig att detta är någon slags standard.
Frågan är var man kan köpa en förlängningssladd med sådana pågjutna kontakter? Jag har tittat en del i kataloger med trädgårdsbelysningar men inte hittat något sådant tillbehör. Likväl kan jag påminna mig att sådana kablar ligger i hyllorna i juletid - kanske går de endast att köpa då? Jag har också för mig att jag sett grenkontakter i samma utförande, vilket jag också skulle behöva.
Pen
Efter misslyckade försök på Jula, Plantagen m.fl. som säljer trädgårdsbelysning åkte jag till Coop i förvissningen att de har en väldans oreda och säkert inte plockat bort prylar med osäker åtgång eller okänd användning. Mycket riktigt fanns där en hylla med allsköns uppbrutna paket med innehåll spritt över hyllan. Och se - där uppenbarade sig en kabel med pågjutna kontakter - precis som den jag behövde.
Pen
Pen
Klicka här för att svara