El
Bergabo: Vad säger ni om Rutabs variant då? Använder själv Wago av slentrian men ska prova Helacon eftersom de klara biledaren. Rutabs klarar inte biledaren men tar ännu mindre plats. Bosse
christian22: Om ledningar drogs under taket är oklart, vet om rivningsrisken. Det är flera delar i badrummet som inte är helt klara. Har varit i kontakt med konkursförvaltaren och i ett långt brev bestridit den helt felaktiga faktura bardrumsfirman skickade oss dagen innan konkursen. Så trött på badrummet just nu. Kommer nog ta in en annan elfirma för att slutföra. Jag gissar som lekman att det är
Bautanalle: Aye caramba! Jag hade ingen aning om det men det stämmer att jordfelsbrytaren bröt och det måste varit pga kontakt mellan nolla och jord. Har världens respekt för el och trippelkollar alltid att det verkligen inte går el fram men jag blev skraj när det mörknade. Kunde jag ha missat att det var el tänkte jag och väntade på ljuset i tunneln (som visade sig vara dagsljus i
Rrrrr: Brukar inte vara så effektivt att ha kompisar hemma för att jobba.. iaf om man själv är hemma samtidigt. Blir lätt mycket svammel då :o
Slugge: Men frågan var vad som gällde och ska reglerna följas så ska standarden följas eftersom detta står beskrivet i reglerna. Att man sen kan lägga en kabel på 15 cm djup eller tom ovan mark och ändå få det att fungera är inget konstigt, men det följer inte föreskrifterna. Och det är rätt, "du" får inte lägga starkströmskabel utan behörighet men i frågan var det en firma som gjort
snaggletooth: http://www.belid.se/Plugins/Album/photoalbum.view.asp?al_id=1720&gr_id=8&back=%2Frwdx%2Fcache%2Futebelysning%5F960%2Easp? E.nr 74 655 10 Vit E.nr 74 655 12 Koppar
-PC-: Jo, det stämmer att det är min central. Har de då dragit den kabeln hela vägen i metallröret, borde inte det gå tungt? Hur gammal kan centralen vara, som huset från -46? Idag är det precis 4v till jag får nyckeln till huset:D
-PC-: Har precis köpt brännaren, är allergisk mot fula smälta kablar, så därför började jag kolla :D Till/från brännaren går följande kablar: Fas Nolla Jord Termostat Så fort brännaren får spänning så är den redo att starta (när termostaten kallar på värme). För att stänga av brännaren helt så måste man bryta strömmen, det finns inga brytare på själva brännaren. Vet ej
Patrik_Hed: [citat] Ja, vidarekoppling. Se det där lamputtaget som en "mellanlandning" typ. :p //Patrik
GK100: EXQJ används tex om beställaren kräver kabel av typen EKKJ men samtidigt föreskriver halogenfritt kablage, halogenfria kablar har varit (är) dyrare och volymerna mindre. Det råder alltså inget motsatsförhållande mellan EXQJ och EKKJ av andra skäl, men på sikt försvinner väl PVC helt i dessa sammanhang. Det alternativ N1XV fast med PVC mantel du nämner förkommer inte längre, det
snaggletooth: Om den går att köra på 3-fas 400V vill säga, det är inte många moderna spisar som klarar det, tyvärr. Det bör sitta en märkskylt baktill någonstans som visar kopplingsalternativen, posta en bild på den eller skriv av den så får vi se om det går att ändra på inkopplingen. Inga problem att koppla spisen till uttaget rent säkerhetsmässigt, är uttaget bara rätt avsäkrat så är
JKPK_peter: tack förr alla svar... någon som har bra förslag på snygga prisvärda stolpar?
vicgbg: Det var kortslutning i sockerbiten uppe i taket. När den förra ägaren plockade ner sin taklampa satte hon en kabel fel i sockerbiten. Problem solved.
prototypen: [citat] Men deras vanligaste infällda och utanpåliggande. Protte
inst.-mäst.: Vad jag lärt så får EKRK både målas eller tapetseras över så länge man kan skönja dess läge. Däremot inte gipsas över eller dyl. Men om din elektriker lägger EKRK på väggen och du därefter sätter ljudabsorbenter el dyl över efteråt så är ju det din ensak. Har sett många ställen där det kompletterats med skivor efteråt och man skurit ur för uttag o dyl. I dagens EKRK är
lars_stefan_axelsson: [citat] Det har utretts en del här på forumet. Kontentan verkar vara att det är OK att underhålla en sådan anläggning. Dvs du får dra ur gammal OVIR och dra i ny fk t ex (ja dvs, en behörig elektriker får), men du får inte utöka en sådan anläggning eller förändra dess användningsområde väsentligt, då måste anläggningen uppgraderas till gällande standard och då måste rören
lars_stefan_axelsson: Efter att ha frågat runt lite så har jag förstått att de är ganska vanliga. :)
electrocuted: eftersom du skrev ditt inlägg efter att du klippte kabeln så betyder det väl att du återställde JFB och kopplade färdigt innan du satte dig vid datorn, och då vet du ju hur det blir nästa gång du råkar ut för det..;)
el_richard: har du lagt slingan själv och inte har några synliga skador samt att kommer flyta golvet själv. Då kan du sova säkert, inget kommer hända. MEN har du hantverkare som ska flyta golvet och dess är oförsiktiga, då bör du megga.
Megladon: Tack så mycket för alla svar! Nu ska jag nog kunna lösa det ;)
Pierre1981: http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2161&search_page=
lars_stefan_axelsson: Det är ett bra tips. På den tiden jag jobbade som elektriker så tog vi det ett steg längre och bröt även på det sättet (hade tom den specialgjorda stickprop du nämner)... Ja, vad kan jag säga till mitt försvar, yngre, dummare, och det var inte sällan 50m plus 7m stege till plattformen med centralen (med hundratals halvkasst uppmärkta grupper) och dessutom bråttom. :)
warwick: Bilden kanske är till för att man ska kontakta folk som kan el ? Borde ju ifs stå att bilden är ett exempel hur det ej ska se ut. Jobbar med på vattenfall och tycker den anläggningen är otroligt fin mot vad man brukar se i stugorna ;-)
snaggletooth: [citat] Ja, vad dumt det blev :o, jag läste inte tillräckligt noga där!
LEISTI: Eller http://www.abnovum.se/Potenialutjamning/Potentialutjamning.pdf
z4p: det finns extra stuts att köpa till ELKO´s röda apparatdos sortiment. http://www.elko.se/wsp/elko_sve/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=1420324&template=product&id=010/27694/31991/32128&name=Produkter
snaggletooth: Ja, självklart är det alltid bäst att dela på värme och övrigt. Vid en nyinstallation blir det ju oftast så.
Lindgrenski: [citat] Känns dumt att bara dra ut en 3G2.5 och koppla in allt på den. Garaget blir inte värst strömkrävande nu men man vet ju inte vad som händer i framtiden.